Lovende genkur

To nålestikk, en genholdig saltvannsoppløsning og elektriske impulser kan om noen år kurere kreft, hiv og sukkersyke.

Den nye behandlingsmetoden er enkel, men effektiv: Saltvann, tilsatt gener, sprøytes inn i muskelen, samtidig som en liten maskin sender elektriske impulser inn i vevet via to nåler. De elektriske impulsene gjør cellemembranen ustabil og gjør at genene lettere trenger inn i cellen. Etter hvert tar genene plass i cellekjernen, og gir muskelen beskjed om å sette i gang den ønskede proteinproduksjonen.

Ved å bruke forskjellige gener, kan forskjellige proteiner produseres og sykdommer bekjempes. Forskerne håper at denne formen for medisinsk lokalbehandling kan gjøre oss friske fra flere livstruende sykdommer, og det om noen år.

Muskelvevet blir grønt, slik at forskerne blir i stand til å se effekten av genoverføringen med det blotte øye. Den selvlysende fargen kommer fra genene til en selvlysende glassmanet, men har ingen terapeutisk effekt.

Strøm øker effekten

Å sprøyte inn gener i muskelvev har forskere drevet med i ti år. Men innsprøyting av gener alene har begrenset verdi som medisinsk behandling – metoden virker kun på smådyr, fordi antallet gener som tas opp i muskelen, ikke er stort nok til å ha effekt på større dyr og mennesker. Sammen med professor Terje Lømo forsøkte biolog og forsker Iacob Mathiesen ved Universitetet i Oslo å overbelaste muskelen, i håp om å skape rifter i muskelstrukturen. Resultatet ble som forskerne ønsket seg. Men ikke på grunn av muskelens overanstrengelser. Ved nærmere undersøkelser viste det seg at det var cellemembranen som fikk mikroskopiske hull. Åpningene gjorde at genene ble tatt opp av muskelvevet i mye større grad enn før.

Nytt behandlingsapparat

De gode resultatene gjorde at teknologer ved SINTEF ble koblet inn. De fikk i oppgave å utvikle et apparat som kunne styre strømmen på mikronivå. – Presisjonsnivået var viktig: Medisinerne måtte ha fullstendig kontroll over hver eneste impuls og frekvens. Samtidig var kravet at alt måtte loggføres digitalt, forteller forsker Olav Storstrøm ved SINTEF.

I dag er apparatet ferdig, og behandlingsformen patentert. Maskinen sender strømpulser direkte inn i muskelen ved hjelp av to nåler. Disse fungerer som elektroder, og kommuniserer med en datamaskin som både loggfører behandlingen og gir legene mulighet til å variere strømpulsene etter behov. Behandlingen utføres på fem minutter og er hverken smertefull eller farlig. Lokalbedøvelse er alt som skal til. Forsøk på storfe i England bekrefter at metoden kan anvendes uten ubehag. Nå står australske sauer med fordøyelsesproblemer for tur. Det vil gi forskerne større kunnskap om den terapeutiske virkningen av metoden. Innen ti år kan behandlingen være en realitet på norske sykehus.

Men NB! – de grønne musklene er forbeholdt forsøksdyr.