SINTEF Community

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Selvkjørende biller og busser gjør sitt inntog. Gul selvkjørende buss i Kongsberg.

– Digitale biler er de tryggeste

Automatiserte biler og busser kjører ikke i fylla, er ikke uoppmerksomme, søvnige eller aggressive. Helt selvkjørende biler vil kunne følge trafikkreglene til punkt og prikke.

Gammel murstein er et godt gjenbruksmateriale

Gjenbruk av murstein gir stor miljøgevinst

Tegl er et materiale som egner seg godt til gjenbruk, likevel blir det meste liggende som avfall i deponier. Hva skal til for at teglstein fra bygninger som rives, brukes på nytt?

Nedbør i forstaden

Mer regn og bedre regelverk gir nye typer byggskader

Skjerpede krav til lufttetthet gir færre skader fra luftlekkasjer og kondensering. Men andelen nedbørsskader øker, spesielt for kompakte flate tak og terrasser. Det viser en gjennomgang av skader på norske bygg de siste fire årene.

Lastebiler i dårlig kjøreforhold

Kunstig intelligens skal gi oss sikrere vinterveier

Kolonnekjøring og stengte veier koster samfunnet og transportbedriftene enorme summer hver vinter, og fjellovergangene i nord er mest utsatt. Nå utvikler forskere et dataverktøy som bruker kunstig intelligens (AI) til å forutse dårlige kjøreforhold

Her er Nils Røkke fotografert på vei til ny jobb i Brüssel som leder for EERA i 2017. EERA er en energiforskningsallianse som består av 175 forskningsinstitutt og -aktører i Europa. Han er veldig fornøyd med regjeringens forslag om å investere i CO2-håndtering

– En etterlengtet og gledelig milepæl

Det sier SINTEFs bærekraftdirektør Nils Røkke om regjeringens forslag om å investere i CO2-håndtering. Prosjektet har fått navnet Langskip, og kan bli en avgjørende brikke i kampen mot global oppvarming: Norsk sokkel har lagringskapasitet som tilsvarer minst 20 år med alle Europas klimagassutslipp.

Denne løsningen kan hindre oversvømmelser i tettbebygde strøk

Med klimaendringer og fortetting har en litt uventet floke oppstått: Regnet som faller fra himmelen har ingen steder å gjøre av seg. Men i Malvik utenfor Trondheim prøver forskere å løse utfordringene som følger med hyppigere og kraftigere nedbør.