Giftfri miljøforkjemper: Denne båten kan operere ubemannet og bruker luft og vann i kampen mot oljesøl. Her flankert av de tre ansatte i Blue Impact AS. Fv. Stein Erik Sørstrøm, Karl Nevland og Børge Kjeldstad. Foto: Terje Svaar/Adresseavisen.

Denne «racerbåten» skal bekjempe oljesøl med sjøvann

Blue Impact startet som et miljøprosjekt i SINTEF. Nå blir det egen bedrift.

Den seks meter lange båten som ligger i havnebassenget på Brattørkaia i Trondheim ser ut som en racerbåt, men er noe helt annet: Den er verdens første ubemannede oljevernfartøy – bevæpnet med kjemikaliefri skyts: Sjøvann og luftbobler.

Teknologien er derfor noe av det som blir demonstrert for statsminister Erna Solberg når hun i dag besøker Trondheim for å delta på teknologitoppmøte hos NTNU, sammen med næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og utdanningsminister Iselin Nybø.  

Knusende luftbobler

Båten skal kjøre frem og tilbake i oljesøl og rett og slett knuse oljepartiklene med vannstråler ved hjelp av høyt trykk.

– På den måten vil oljepartiklene gå i oppløsning og bli en del av naturens kretsløp, sier tidligere SINTEF-forsker og nå gründer av Blue Impact AS, Stein Erik Sørstrøm.

Slik ser prototypen ut. Foto: Blue Impact, AS.

SINTEF spiller fremdeles en viktig rolle i arbeidet med å ta den miljøvennlige teknologien ut i verden: Investeringsfondet til SINTEF, Sintef Venture IV eier Blue Impact AS, i tillegg stiller forskningsstiftelsen med kunnskap og støtte.

Til nå er det investert rundt 20 millioner kroner i utviklingsarbeidet som har ledet frem til verdens første ubemannede oljevernfartøy. Finansieringen har kommet fra NOFO og Kystverket, Norges Forskningsråd og Innovasjon Norge i tillegg til SINTEF Venture IV. Blue Impact har verdensomspennende patent på denne teknologien. Det betyr faktisk at det er første gang man benytter rent sjøvann i stedet for kjemikalier til å bekjempe oljesøl.

–  Vi er bedt av miljøvernmyndighetene i California (California Department of Fish and Wildlife) om å prøve vår metode for å fjerne olje som lekker ut fra havbunnen utenfor Santa Barbara, sier Sørstrøm.

Klar for USA

Grunderne har som ambisjon å selge oljevernfartøy som dette fra neste år. Snart skal båten fraktes til Santa Barbara ved USAs vestkyst.

–  Vi er bedt av miljøvernmyndighetene i California (California Department of Fish and Wildlife) om å prøve vår metode for å fjerne olje som lekker ut fra havbunnen utenfor Santa Barbara, sier Sørstrøm.

Langs Californias kyst siver petroleum naturlig opp. Hvert år skaper dette oljesøl som tilsvarer utslipp fra en stor oljetanker. I dette området er det ikke tillatt å bruke kjemikalier for å fjerne oljesøl.

– Dette blir vår første store test på om mekanisk dispergering vil fungere ikke bare i teorien, men også i praksis, sier Stein Erik Sørstrøm i Blue Impact AS. 

Flere robotskip

Det skjer mye innen robotteknologi i Trondheim, derfor har også Trondheimsfjorden blitt verdens første testområde for selvkjørende fartøy, noe som er en fordel for jobbinga med Blue Impact.

Først var planen å utruste et konvensjonelt fartøy, men så dukket ideen om en ubemannet båt opp.

– Vi tok kontakt med Maritime Robotics, som har utviklet instrumenteringen for oss, sier Sørstrøm. Maritime Robotics er en teknobedrift som har utspring fra NTNU, forteller Sørstrøm. 

Skroget er bygget på Viknaslippen, mens sammenstillingen av det hele er utført av en lokal bedrift, Inovation AS.

Vann mot olje

– Vanntrykket i en høytrykksspyler til privat bruk er på mellom 100 og 200 bar, men vannvolumet er på lave 10 til 20 liter i minuttet.  I denne løsningen er trykket 50 til 100 bar, men til gjengjeld er vannmengden mye større, 150 til 200 liter per minutt, og gjerne enda større, opplyser Sørstrøm. 

Prisen for én ferdig utstyrt båt  vil bli på mellom fire og fem millioner kroner. Blue Impact AS har ikke bestemt hvor båten og utstyret skal produseres.

Som droner i havet

Ifølge den tidligere SINTEF-forskeren er det ikke urealistisk å skalere opp oljevernfartøyet fra seks meter til å bli  større, men at det er et viktig poeng at fartøyene ikke blir for store. På den måten kan utstyret lett fraktes med biltilhenger eller under et helikopter og settes inn der det har vært oljeutslipp.

De fleste oljeutslipp er små og at behovet er størst i kystnære farvann, ikke ute på åpent hav. Det er dessuten meningen at flere båter skal operere sammen. De skal da kunne brukes som en koordinert enhet, nærmest som droner.

Fordelen med at skipene er ubemannet er først og fremst for at personell skal slippe å bli utsatt for avgasser fra oljesøl. At selskapet slipper å ha bemanning på båtene gjør mulig å la båtene være små, samtidig som dette øker driftsperioden kraftig.

–Et ubemannet fartøy kan benyttes i risiko-områder i større grad en bemannede fartøy, og kan i teorien være i drift 24 timer i døgnet, ifølge Sørstrøm.

Oljevern har for øyeblikket all oppmerksomhet for gründerne i Blue Impact AS.

– Men vi har i bakhodet at et slikt ubemannet fartøy også kan brukes til andre formål, for eksempel overvåkning og kartlegging av sjø og sjøbunn. Det skal vi se nærmere på i runde to, sier Stein Erik Sørstrøm.