Fugler. Vi vet at du liker dem. Her er noen av våre beste saker om fugler. Foto: Per Harald Olsen, NTNU

Ti ting du neppe visste om fugler

I denne saken røper vi hannfuglenes sjekketriks og hvorfor kråker sjelden dør i trafikken.

FUGLER: Vi merker det på tilbakemeldinger og lesertall på sakene: Mange av Geminis lesere liker fugler. Derfor har vi samlet noen av de mest populære fuglesakene våre her.

Rødstrupen er blant artene du lett kan lære å kjenne igjen på sangen. Foto: Thinkstock

Rødstrupe. Foto: Thinkstock

1. Derfor kvitrer fuglene så mye om våren

Hvordan høres egentlig sangen til en rødstrupe ut? I denne podcasten blir du kjent med hvilke fugler du hører på vei til jobben, hvordan fuglene lager små skåler til eggene av hundehår og hvem som vant da en kjøttmeis og en blåmeis sloss om å få flytte inn i en fuglekasse.

2. Dette vil kresne damer ha

Er denne karen bra nok for hunnen til høyre? Hos gråspurven ser hunnene på hannens svarte strupeflekk. Foto: Thinkstock

Hos fugler er det som regel hunnene som velger partner. Så hva er det egentlig damene ser etter?

3. Derfor har noen gjøker blå egg

Gjøkegg viser stor variasjon i farge og mønster. Hvorfor er det sånn?

4. Smarte kråkefugler unngår trafikkdøden

Fugler med relativt stor hjerne gjør de smarteste valgene for å unngå å bli truffet av biler.

5. Fem kilometer mellom liv og død

Havørn. Foto: Espen Lie Dahl

DNA-profiler fra havørnbestanden på Smøla har gitt nye og nyttige svar på hvordan havørn kan unngå vindmølledøden.

6. Hvorfor ligger sjøfuglkolonier akkurat der?

Hundretusenvis av sjøfugl hekker i kolonier langs norskekysten. Men hvilke faktorer avgjør hvor sjøfugler velger å hekke i utgangspunktet?

7. Blåstrupe med solkrem mistet draget

Mange fugler har fargeprakt som mennesket ikke kan se. Disse «usynlige» fargene kan være viktigere enn vi tror.

8. Gamle fugler tåler minst

Fuglearter som lever lenge er mer følsomme for endringer i miljøet forårsaket for eksempel av klimaendringer enn kortlivede arter. Dette er stikk motsatt av hva mange forskere har trodd, og forskerne mener nå at det bør få konsekvenser for forvaltningen av slike arter.

Bokfinken trives like godt som før. Foto: Ingvar Stenberg

9. Spurvefugler i barskogen trives som før

Spurvefugler kan brukes som tegn på om det går godt eller dårlig med miljøet. Mangfoldet i granskogen er det samme nå som i 1960-årene.

10. Ismåke i knipe

Miljøgifter har gitt tynnere eggeskall hos den sjeldne ismåken. Det kan redusere bestanden dramatisk.

Og en ekstra sak til ettertanke: Artenes forsvinnelse

Arter kommer, arter går. Slik har det vært siden tidenes morgen. Behøver vi stresse med å bevare mangfoldet?