Nå skal forskning og et mobilt slakteri bidra til at høner som denne ikke blir søppel, men mat etter endt "karriere" som eggprodusent. Illustrasjonsfoto: Thinkstock.

Høner er ikke søppel

Det er dyrere å slakte en høne og selge den enn det er å kaste den i søpla. Enn så lenge.

Dette nekter nemlig Toten Eggpakkeri å leve med:

– Dette er jo ikke et avfallsprodukt. Det er forkastelig å ikke bruke høna til mat, sier Ernst Ole Ruch, daglig leder på Toten Eggpakkeri til Oppland Arbeiderblad. Og de får støtte fra SINTEF som jobber med den samme problemstillingen.

Nå har eggpakkeriet  utviklet et mobilt slakteri som gjør det mulig å slakte rundt 3000 høner per dag, og da kan hele bestander med høner slaktes ned på et par dager.

– Det vil endelig gjøre at vi kan utnytte denne fantastiske ressursen som høna er, sier Ruch til avisa.

Det mobile slakteriet er en svært god ide som vil bidra i riktig retning, synes forskere ved SINTEF. Her jobbes det med et prosjekt som skal utnytte verpehøns som i til betong etter endt “karriere”:

– En del av prosjektet vårt skal se på hvilke matprodukter som kan produsere fra hønene som i dag slaktes. En annen del skal ta i bruk ulike typer teknologi som blant annet enzymatisk hydrolyse for å utnytte hønene til ingredienser til mat og fôr. Enzymatisk hydrolyse er en enzymdrevet prosess som kan bryte ned råstoffet til oljer og verdifulle proteiner. Proteiner er mangelvare i verden i dag, understreker forsker Ana Carvajal i SINTEF.

Forskernes mål er en bioøkonomisk utnyttelse av de pensjonerte verpehønene, det betyr at ingenting skal gå til spille. Råstoff som blir igjen etter at høna er utnyttet til mat og fôringredienser, kan for eksempel benyttes som jordforbedringsmiddel.

Et mobilt slakteri blir en viktig brikke for å realisere denne ressursutnyttelsen. Det gjør at hønene kan avlives både «humant» og forskriftsmessig, uten at de må fraktes noe sted.