CO2-fangst og lagring kan bli ny industri
CO2-håndtering kan skape både arbeidsplasser og store norske verdier, viser ny SINTEF-rapport.
CO2-håndtering kan skape både arbeidsplasser og store norske verdier, viser ny SINTEF-rapport.
Den første hydrogendrevne lastebilen i Nord-Europa vil rulle på midtnorske veier alt i år. Drivstoffet består delvis av forvandlet solcellestrøm – fra paneler på et trøndersk tak. Konseptet er en industrimulighet for Norge, mener forskere.
SINTEFs klimaambassadør Nils Røkke er tilbake fra Arendalsuka, på vei til Brüssel. Der skal han lede den europeiske energiforskningsalliansen EERA i en verden der klimatrusselen stadig oftere blir framstilt som fake news.
I Trondheim kjører store lastebiler snart rundt på hydrogen produsert fra solkraft og med rent vann som “eksos”. Hydrogenteknologi kan gjøre både tog og skip utslippsfrie – med norske vindkast på tanken.
– I løpet av noen år skal vi være i stand til å lade praktisk talt hvor og når vi vil, uten at vi trenger å bygge ut kraftnettet mer enn strengt tatt nødvendig, mener elkraftprofessor.
Longyearbyen kan spare over 100 millioner strømkroner årlig, om et helgrønt hydrogenkraftverk velges framfor kabel fra fastlandet.
Membraner som får rent hydrogen ut av naturgass, kan hjelpe Norge med det grønne skiftet og fremtidig verdiskaping.
Hydrogendrevne vare- og lastebiler kan kutte norske CO2-utslipp fra godstransport på vei med 20 prosent innen 2030, ifølge ny studie.
Tre til fire hundre millioner kroner kan spares årlig på strekningen Steinkjer – Bodø, hvis batteri- eller hydrogendrevne tog velges framfor tradisjonell elektrifisering, ifølge tall fra SINTEF.
Norsk varehandel blir først ut i Europa med store hydrogendrevne lastebiler som nullutslipps-tiltak. Samarbeid mellom matgrossist og forskere har utløst pionerprosjektet.
Japansk industrikonsern vurderer å skipe norsk vind og gass hjem til solens rike i form av flytende hydrogen. – Viser at framtidas lavkarbon-økonomi kan gi Norge nye muligheter for verdiskaping og eksport, sier norsk forskerduo.
Jeremy Rifkin, rådgiver for EU og flere av Europas ledere, har følgende å si om Norges oljereserver: «La dem være under bakken».
Utslippsfri suser familiebilen fram, på egenprodusert strøm. Rekkevidde: hele 40 mil! Nå venter utprøving i Norge – med kritikere i veikanten.
I løpet av neste år vil 17 hydrogendrevne brenselcellebiler være […]
Den ene forsvarer hydrogenbiler. – Rene religiøse vekkelsen, hevder den andre, som kun gir elbilen grønt lys.
I framtiden kan hydrogen i flytende form sørge for effektiv […]
For å nå hydrogensamfunnet der rent hydrogen produseres og lagres […]
For å nå hydrogensamfunnet der rent hydrogen produseres og lagres […]
Norsk hydrogenforum har fått nytt styre. Styreleder er Ann-Cathrin Vaage, […]
”I framtida går det kanskje rør med hydrogen fra norge til kontinentet, slik vi i dag eksporterer naturgass”
I forkant av EUs milliardprosjekt HYPOGEN (Hydrogen Power Production) skal […]
Hydrogen blir omtalt som en miljøfrelser av multinasjonale selskap og politikere. Men det er bare halve sannheten.
Hvordan kan et lite batteri gjøre om hydrogen til elektrisitet – som så igjen skal drive bilene våre?
Studenter som trener mange timer i uka, er ikke mer […]