Vi kan elektrifisere sokkelen uten strømkabler
Elektrifisering av sokkelen har lenge vært et politisk tema. Nå mener forskere dette kan gjøres ved hjelp av brenselceller på plattformene. Det sparer oss for nye sjøkabler og CO2-utslipp.
Elektrifisering av sokkelen har lenge vært et politisk tema. Nå mener forskere dette kan gjøres ved hjelp av brenselceller på plattformene. Det sparer oss for nye sjøkabler og CO2-utslipp.
Strømprisene stiger, elbilfordelene forsvinner og ladekøene blir lengre i helger og ferier. Hva skjedde egentlig med hydrogenbilen som grønt alternativ for persontransport?
De lar båt og bane erstatte lastebiler. Nå vil de også levere utslippsfri energi til lands og til vanns. Havnene kan bli gull verdt for Norges grønne skifte.
Å produsere og lagre sin egen fornybare energi er en drøm for mange europeiske småsamfunn. På Byneset i Trondheim finner vi et av verdens første pilotanlegg som demonstrerer en slik løsning basert på hydrogen.
Regjeringens “ja” til CO2-håndtering bringer oss nærmere en fremtid der Norge kan kvitte seg med den ene byggesteinen i olje og gass – og leve av den andre: nullutslippsbrenslet hydrogen.
ERC Starting Grant på nær 16 millioner kan gi mer effektiv energilagring og dermed mer bruk av fornybar energi.
Også elektriske biler skrotes til slutt. Men litium fra norske elbilbatterier blir ofte ikke resirkulert. Det ender som avfall i jakten på andre metaller. Men dette kan endre seg.
Har du en telefon eller en bil som alltid går tom for strøm? Ingeborg Treu Røe forsker på batterier som inneholder mer energi og som kan tredoble rekkevidden på bilen din.
Hydrogen blir stadig mer aktuelt som en del av framtidas energimiks. Her svarer to av Norges fremste eksperter på hvorfor og hvordan.
Havvind kan forsyne oljeplattformer med kraft, også når det ikke blåser. For nå vil norske fagfolk lage verdens første havanlegg for produksjon og lagring av hydrogen: Sjøbaserte “gigantbatterier”.
De 15 vindmøllene som alt er i drift i Raggovidda vindpark på Varangerhalvøya, kunne alene ha produsert hydrogen nok til å gjøre Longyearbyen utslippsfri.
Den første hydrogendrevne lastebilen i Nord-Europa vil rulle på midtnorske veier alt i år. Drivstoffet består delvis av forvandlet solcellestrøm – fra paneler på et trøndersk tak. Konseptet er en industrimulighet for Norge, mener forskere.
Vind kan om litt gjøre flere øyer selvforsynt med grønn strøm – også når det er vindstille. EU-finansiert pilotprosjekt i Trøndelag skal vise hvordan.
Det er fullt mulig å basere hurtigbåtsambandet mellom Trondheim og Brekstad/Kristiansund på nullutslipps-drivstoffet hydrogen, konkluderer fersk rapport.
I Trondheim kjører store lastebiler snart rundt på hydrogen produsert fra solkraft og med rent vann som “eksos”. Hydrogenteknologi kan gjøre både tog og skip utslippsfrie – med norske vindkast på tanken.
Nils Røkke, direktør for bærekraft i SINTEF, skal nå lede en stor, europeisk energiforskningsallianse.
Et av målene hans er å doble energiforskningsbudsjettet i Europa på to år.
Longyearbyen kan spare over 100 millioner strømkroner årlig, om et helgrønt hydrogenkraftverk velges framfor kabel fra fastlandet.
I Trondheim har forskere lykkes med å få bakterier til å drive en brenselcelle. “Drivstoffet” er avfallsvann – og resultatet av prosessen er rensede vanndråper og elektrisitet.
50 000 utslippsfrie biler i Trøndelag fra 2020? Teknisk fullt mulig hvis landsdelen utnytter “grønn sertifikat-strøm” fra vind- og vannkraftverk til å lage drivstoffet hydrogen.
NY BEDRIFT: Cerpotech er en ung teknologibedrift med utspring fra […]
Utslippsfri suser familiebilen fram, på egenprodusert strøm. Rekkevidde: hele 40 mil! Nå venter utprøving i Norge – med kritikere i veikanten.
I løpet av neste år vil 17 hydrogendrevne brenselcellebiler være […]
Den ene forsvarer hydrogenbiler. – Rene religiøse vekkelsen, hevder den andre, som kun gir elbilen grønt lys.
Fem nordiske partnere går sammen om å videreutvikle og demonstrere […]