Bærekraftige bygg på en-to-tre
Arkitektstudenter setter spor etter seg både i Norge og i utlandet. I løpet av få uker bygger de flere fullskala og bærekraftige bygg.
Masterkurset Design in context ved NTNU har blitt så populært at det har lange ventelister, og arkitektstudenter fra andre land tar et utvekslingsår ved NTNU for å få mulighet til å delta på nettopp dette prosjektet.
Her designer og bygger studentene opp til fem ulike bygg på ett semester. Og de gjør alt fra A til Å i prosessen. Det er masterstudenter som er i innspurten av studieløpet som kan få plass.
– Dette er en forberedelse til yrkeslivet. Studentene er veldig klare for å gjøre noe praktisk og konkret når de er kommet såpass langt i studieløpet, sier arkitekt og ingeniør Per Berntsen ved Institutt for arkitektur og teknologi. Han er emneansvarlig for kurset.
– Studentene får selvtillit, mestringsfølelse, kompetanse og lærer selvstendighet, sier Berntsen.
Påvirker lokalsamfunnet
Studentene har opp gjennom årene reist flere badstuer, og også mange andre typer bygg eller tilbygg, både i Norge og i utlandet.
I Beiarn i Nordland har studentene gjort flere prosjekter.
– Beiarn kommune er svært begeistret for prosjektene, de vil gjerne at vi skal komme hvert år. De ser at prosjektene påvirker kommunen, omgivelsene og lokalsamfunnet på en positiv måte, sier Per Berntsen.
De eller den som bestiller et Design in context-prosjekt betaler alle utgifter: Reise, opphold og materialer.
Badstue på Svartisen
Et av byggene som ble realisert i 2023 var en badstue rett ved Svartisen i Nord-Norge. Badstuen ble bygd på 11 dager.
Prosjektet ble nominert til «Building of the year» av ArchDaily.
– Beliggenheten er unik og hinsides og ligger i en nasjonalpark. Det var fantastisk å få mulighet til å bygge i noe av det vakreste vi har i landet, sier Berntsen.
Området er veiløst, så materialene måtte fraktes inn med båt. Svartisen besøkes av mange turister hvert år, så det er mange som får se og oppleve badstuen.
Slik foregår prosessen
Design i Context består av en workshopdel og en prosjekteringsdel.
Semesteret starter med et fem ukers introkurs som inkluderer sikkerhetskurs, ferdighetstrening og teambuilding. Så følger en workshop med to intensive design- og byggeprosjekter på to uker hver.
Her jobber studentene sammen med sine lærere som er erfarne arkitekter og håndverkere.
– Studentene blir kastet rett ut i det, og det skjer veldig mye på kort tid. De får en forståelse av sin egen kapasitet og hva som er mulig å få til, forteller Berntsen.
Dette foregår alltid et annet sted enn Trondheim, slik at studentene er i en annen kontekst enn den de er i til daglig på NTNU.
Jobber selvstendig som et arkitektkontor
Deretter følger et prosjekteringskurs hvor student-teamene fungerer som et selvstendig arkitektkontor og må gjøre alt på egen hånd. Her lærer de å forholde seg til oppdragsgiver på samme måte som et arkitektkontor gjør det.
– Studentene får stor forståelse av hele prosessen fra A til Å, fra idéskisse til ferdig bygg. De lærer å forholde seg til andre faggrupper, som håndverkere, ingeniører og leverandører av materialer. Studentene får verdifull innsikt i hva det vil si å fungere som et arkitektkontor med virkelige klienter og budsjett, sier Berntsen.
– Det kan være lett å gå på internett og hente idéer derfra, men til syvende og sist må designet og bygget fungere i virkeligheten, blant annet med tanke på at det må være solid, sier Berntsen.
– Studentene får en dypere forståelse for prosessen og blir mer reflekterte når de faktisk bygger det de har designet. De lærer seg om materialenes muligheter i praksis og framfor alt hvordan de må tilpasse bygget til omgivelsene. De forstår prosess og materialer på en helt annen måte når de utfører dette selv.
Mengdetrening
Hvert team designer og bygger opptil fem prosjekter i løpet av dette semesteret.
– Studentene får mengdetrening. Dette er et intenst semester som krever full innsats og studentene lærer hva som er mulig å få til. Og også hvilke begrensninger de må forholde seg til, sier Berntsen.
Flere av teamene har i forlengelsen fortsatt å jobbe som arkitektkontor, som Fuse arkitekter og Studio 2×8. Tyin tegnestue var et aktivt arkitektkontor i flere år og vant mange priser for sine bygg.
Kurset startet som et frivillig kveldskurs i 2011 og ble etter hvert et kurs med 22,5 studiepoeng. Det ble ledet av emnesansvarlig Pasi Aalto og professor Sami Rintala.
Fram til nå er det gjennomført mange workshops i Norge og utenlands. I dette semesteret er det workshop både i Finland og Romania, og kurset videreutvikles hele tiden.
Arkitekten bak konseptet
Det er den anerkjente arkitekten Sami Rintala som har utviklet konseptet. Han har en delstilling som professor ved NTNU, ved siden av å drive eget arkitektkontor.
Her kan du se bilder av Sami Rintalas mange bygg og prosjekter, hvor flere av dem er studentprosjekter fra Design in context.
Utdrag fra Rintalas beskrivelse av konseptet:
Design-build workshops ble startet på amerikanske universiteter med Yale Building Project i 1967 og deretter videreført av Rural Studio, Steve Badanes og Dan Rockhill blant andre.
Versjoner av Design-build workshops har spredt seg vidt og bredt etter det. Resultatet har blitt noen gode eksempler på samfunnsansvarlig arkitektur, praktiske løsninger og inspirasjon for designmiljøet.
Rintala understreker at forelesningssalen og byggeplassen bør komme tettere sammen, gjennom blant annet å lære å jobbe med ideer – og gjennom workshops med testing med materialer og bygging i det virkelige liv.
Han refererer til et ordtak av den kinesiske filosofen Confusius:
«Jeg hører og glemmer. Jeg ser og husker. Jeg gjør og jeg forstår».
Sami Rintala og NTNU er invitert til å foredrag om undervisningskonseptet på et arkitektsymposium i Grenoble i 2025 hvor arkitektskoler fra hele verden møtes.
– Det er kult at vi blir lagt merke til internasjonalt, sier Per Berntsen.