Our magnificent Milky Way galaxy is radiant over La Silla Observatory. The ESO 3.6-metre telescope is shown to the right, now home to the world's foremost extrasolar planet hunter: High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS), a spectrograph with unrivalled precision.
Melkeveien over La Silla Observatory i Chile. Teleskopet er verdens skarpeste plantejeger: High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS).

Fanget signaler fra universets barndom

De jobbet med å kartlegge signaler fra Melkeveien da de fant de en støykilde i atmosfæren som de ikke kunne forklare. Det var ekko fra the Big Bang.

Robert Wilson, astrofysiker

•    Ble tildelt nobelprisen i fysikk i 1978
    •    for oppdagelsen av kosmisk bakgrunnsstråling (CMB) som trolig er levning fra Big Bang.
    •    Han deler prisen med Arno Allan Penzias og Pjotr Kapitsa.

OM OPPDAGELSEN: Oppdagelsen ble gjort i 1964 mens Wilson og Penzias jobbet på en ny type antenne ved Bell Laboratories i New Jersey. De jobbet med å kartlegge signaler fra Melkeveien da de fant de en kilde til støy i atmosfæren som de ikke kunne forklare. De oppdaget at mikrobølger med en bølgelengde på ca. 7 centimeter, var sterkere enn forventet.

Først trodde de at resultatene var forårsaket av forvrengninger eller feil i målingene, men det var ikke tilfelle. Etter å ha fjernet alle potensielle støykilder, ble støyen identifisert som kosmisk bakgrunnsstråling av mikrobølger (CMB). Denne kosmiske bakgrunnsstrålingen er sannsynligvis en levning fra Big Bang da universet ble skapt.

Stråling i radiobølgeområdet ble først påvist av amerikaneren K. G. Jansky 1932. De første forsøk på å kartlegge strålingen ble foretatt av amerikaneren G. Reber i 1941. Strålingen var sterkt konsentrert omkring Melkeveien, med størst intensitet i retning mot Melkeveisystemets sentrum i stjernebildet Skytten.

OM FORSKEREN: Robert Woodrow Wilson ble født i 1936, i Houston, Texas. Han studerte ved Rice University i Houston, hvor han ble tatt opp som medlem i Phi Beta Kappa-samfunnet som er en av de eldste og mest kjente studentforeningene i USA. Navnet betyr ”Kjærlighet til læring er livets veileder”.  Doktorgraden tok han ved California Institute of Technology.

Han har jobbet store deler av karrieren ved Bell Labs i New Jersey, hvor han også gjorde oppdagelsen som førte til nobelpris. I 1994 ble han utnevnt som seniorforsker ved Harvard-Smithsonian senter for astrofysikk i Cambridge, Massachusetts.