Musikere og komponist lytter på musikken de nettopp har spilt inn. Foto: Morten Lindberg
Musikere og komponist lytter på musikken de nettopp har spilt inn.
Foto: Morten Lindberg

Kleibergs stjernelag med ny kammermusikk

Når Ståle Kleiberg kommer med en ny CD og nyskrevet musikk, brer det seg forventninger nasjonalt og internasjonalt. To ganger tidligere har han vært Grammy-nominert. På «Mezzotints» kommer Kleiberg med ny kammermusikk.

KAMMERMUSIKK: Komponist og NTNU-professor Ståle Kleiberg er storleverandør av nyskrevet musikk, med et bredt nedslagsfelt nasjonalt og internasjonalt. Denne gang er det kammermusikk som kommer fra Kleibergs verden av toner, klanger, stemninger.

– Jeg har komponert kammerverk gjennom hele livet som yrkesaktiv komponist, og har i stor grad utviklet min personlige stemme og mine formløsninger i nettopp kammerformatet. Å kunne vise et utvalg av denne viktige delen av min produksjon på et platealbum, vil klart kunne bidra til forståelse av hvem jeg er som komponist, sier Kleiberg.

– Mange mener at jeg har skapt noen av mine beste verker i nettopp kammerformatet, men det er ikke kammerverkene mine jeg er mest kjent for. Både plateselskapet og jeg ville gjøre noe med det. 

Og det har Kleiberg og produsent Morten Lindberg i produksjonsselskapet Lindberg Lyd med det tilhørende plateseskapet 2L gjort.

Raus med rosen

Musikere og komponist lytter på musikken de nettopp har spilt inn.  Foto: Morten Lindberg

Marianne Thorsen og Øyvind Gimse under innspillingen. Foto: Morten Lindberg

CD-en er et rent NTNU-produkt når det gjelder det kunstneriske innholdet. Komponist Kleiberg og alle utøvere er ansatt ved NTNUs Institutt for musikk. Utøverne består av Marianne Thorsen og Bård Monsen på fiolin, Øivind Gimse på cello, Ole Wuttudal på bratsj og Jørgen Larsen på piano. Ståle Kleiberg er raus med rosen når det gjelder stjernelaget av kolleger.

– Jeg har noen fantastiske kolleger, og det har vært viktig for meg å vise hvilke krefter vi har ved instituttet. Jeg har hatt lignende samarbeid med flere av dem tidligere. Samtlige fem musikere har gått inn i verkene mine med stor grundighet, profesjonalitet, glød og entusiasme, sier Kleiberg.

Den internasjonalt kjente fiolinisten Marianne Thorsen har tidligere spilt inn Kleibergs fiolinkonsert med Trondheim symfoniorkester på det Grammy-nominerte albumet Treble & Bass: Concertos by Ståle Kleiberg, mens TrondheimSolistenes leder, Øyvind Gimse, spilte inn cellokonserten Dopo.

På samme måte som forskning er nødvendig for forskningsbasert undervisning i vitenskapsfagene, er kunstnerisk virksomhet en forutsetning for en utdannelse av høy kvalitet i de kunstneriske fagene.

Det viktigste i hverdagen

Ståle Kleiberg har et betydelig internasjonalt ry og er nominert til Grammy-prisen flere ganger. Hva betyr en slik nominasjon for ham?

– Det har vært strålende å få oppleve det. Både nominasjonene og de mange internasjonale fremføringene av min musikk innebærer anerkjennelse langt utenfor landets grenser. Men det viktigste er hverdagen – gleden ved å kunne arbeide og gleden ved å erfare at man har et konstant behov for å uttrykke seg i kunstnerisk form, understreker Kleiberg.
Sømløse nyanser

Og her forteller komponisten om hva han vil formidle med musikken på Mezzotints:

Komponist Ståle Kleiberg. Foto: Ole Martin Wold

Komponist Ståle Kleiberg. Foto: Ole Martin Wold

– Mezzotint er en grafisk teknikk, som gir mulighet for å realisere de sømløse nyansene som finnes mellom det svarte og det hvite. Det er en krevende teknikk, men hvis man behersker den, kan maksimal nyanserikdom oppnås med sterkt begrensede virkemidler, forklarer Kleiberg og fortsetter:

– Parallellen til de tradisjonelle kammermusikkformatene er åpenbar. La oss ta strykekvartetten som eksempel. I et ensemble hvor alle fire instrumenter tilhører samme instrumentfamilie, vil den koloristiske paletten være sterkt begrenset i forhold til alle fargemulighetene man får med et helt orkester. Dette setter ekstra store krav til komponisten.

– For å kunne skape nyanserike formforløp som bærer, må man både ha inngående kunnskaper om instrumentene man skriver for, og i detalj kunne beherske de kompositoriske virkemidlene.

– Komposisjon er kunst, men det er også et fag. Jeg hører til dem som mener at stor kunst ikke kan skapes uten at man behersker faget på en inngående måte. Alle snarveier er blindveier, sier jeg til studentene mine, og så lenge jeg er professor i komposisjon kommer jeg til å fortsette å si det!

– I tittelen Mezzotints ligger det altså en konkret parallell mellom grafisk teknikk og komposisjonsteknikk, men tittelen må også forstås i mer overført betydning. Musikken evner, som ingen annen kunstart, å uttrykke kompleksiteten i våre emosjoner. I spennet mellom, la oss si, «ren» glede og «ren» sorg finnes det et uendelig antall nyanser.

– Når jeg komponerer, forsøker jeg å fange disse nyansene. Musikken skal være uttrykk for et reelt indre liv, ikke en representasjon av sjablongaktige følelser. Jeg etterstreber formforløp hvor vi beveger oss gradvis og sømløst fra nyanse til nyanse, samtidig som det enkelte øyeblikk kan ha en indre spenning, skapt av motstridende elementer.

Stort spenn

Ståle Kleiberg har også komponert flere store vokalverk. Hans opera-oratorium David and Bathsheba høstet anerkjennelse ved urfremføringen i 2008 og er siden fremført i flere land. CD-utgivelsen av verket ble nominert til amerikansk Grammy i klassen Best Opera Recording.

Kleibergs Requiem – for the victims of Nazi persecution er et av hans mest fremførte verk. Verket ble fremført i Washington National Cathedral den 11. september 2004, på minnedagen for terrorangrepene på Manhattan og Washington DC. Det ble også kringkastet nasjonalt i USA, spilt inn på CD med Washington National Cathedrals kor og orkester,.

Kleibergs Requiem er hovedverket i en trilogi skrevet over samme tematikk. De øvrige verkene i trilogien er orkesterverket Lamento: Cissi Klein in memoriam og cellokonserten Dopo.

Kleibergs seneste verk i stort format, Mass for Modern Man, ble urframført i Nidarosdomen i sommer, som Olavsfestdagenes åpningskonsert. Verket får sin tyske premiere i Münchner Dom den 15. november.

Les mer om Mezzotints.