Ny app kan hjelpe deg ut av fare
Student-gründere lanserer ny app som varsler folk i nærheten av deg hvis du havner i en utrygg situasjon.
APP MOT VOLDTEKT: Høstmørket har lagt seg over byens gater, det er sent på kveld og du er på vei hjem til fots. Alene. Plutselig får du følelsen av at noen følger etter deg. Du kikker deg over skulderen og ser en skygge mellom trærne i parken. Du går med raske skritt videre. Når du kikker deg over skulderen igjen, ser du skyggen smette inn bak et hushjørne.
Det er nå du trykker på Help-symbolet på appen som du har lastet ned. Dermed sender du beskjed til alle som har lastet ned den samme appen, og som befinner seg i nærheten. De får info om telefonnummeret ditt og et kart som viser hvor du befinner deg.
Dermed kan de både ringe deg tilbake, de kan varsle Alarmsentralen og eventuelt komme deg til unnsetning der du befinner deg. De vil også kunne følge bevegelsene dine på kartet som kommer opp på mobilen deres.
Fire NTNU-studenter står bak appen «Flare» som nettopp er lansert.
– Vi vil opprette et nettverk av brukere som kan hjelpe hverandre med å gjøre verden tryggere, sier Svein Grimholt. Han er idéhaver til appen, som han jobber med å lansere, parallelt med studiene på Energi og miljø.
Ideen oppsto under UKA
Ideen oppsto under kulturfestivalen UKA i Trondheim for to år siden. UKA samler hvert annet år titusenvis av unge mennesker til konserter og andre arrangementer. Flere av konsertene finner sted i Dødens dal like ved universitetet, sentralt beliggende med mye bebyggelse rundt.
– Like i nærheten av Dødens dal skjedde det en voldtekt og et voldtektsforsøk. Da tenkte jeg at det i sånne situasjoner burde finnes en måte å varsle andre i nærheten for å få hjelp, sier Grimholt.
Dermed var den første kimen til Flare sådd. Sammen med NTNU-studentene Anders Hua og Jørgen Svennevik Notland fra Entreprenørskolen samt Stian Sandø fra Datateknologi, har han utviklet Flare som nå er lansert både for Android og iPhone. Ved nettsøk kan du skrive inn «Flare Help and be helped» for å komme til den riktige appen. Appen er gratis og reklamefri.
Jo flere, jo bedre
– Det finnes apper som ligner, men det som er spesielt med denne, er at den er crowdsourced. Det innebærer at du når ut til de som befinner seg i nærheten av der du er, slik at Flare kan bidra til raskere responstid. Det er en styrke. I dag er gjennomsnittsresponstiden hos politiet mellom 15 og 23 minutter, noe som betyr at skaden kan ha skjedd allerede når politiet ankommer, sier Grimholt
Desto flere som har appen, desto bedre og tryggere blir Flare-nettverket.
– Det er en vinn-vinn-situasjon, hvor sjansen for å få hjelp øker for deg og for andre, understreker Grimholt.
For å spre informasjon om appen samarbeider teamet blant annet med Faddervaktordningen i student-Trondheim. Faddervaktordningen er drevet av studentene og har som mål å gjøre fadderperioden i byen trygg.
Flare-teamet samarbeider også med Natteravnene, altså frivillige voksne som er til stede som en preventiv sikkerhet der ungdom samles, særlig i byen i helgene. Teamet har også nær dialog med politiet og har fått positive reaksjoner der.
App-gründerne tror for øvrig at jungeltelegrafen blir en viktig måte å spre appen på.
Ikke erstatning, men tillegg
Man kan kanskje se for seg at appen kan bidra til mobilisering av folk som vil ta saken i egne hender og ordne opp. Teamet avviser imidlertid at den kan oppfordre til borgervern.
– Vi er påpasselige med å kommunisere ut at folk ikke skal ta loven i egne hender. Vi anbefaler at man først prøver å ringe den som sender signalet, både for å skaffe seg oversikt over situasjonen og for å opprette kontakt. Deretter varsle aktuelle nødetater. Å dra direkte dit nødsignalet kommer fra, må vurderes nøye. Man må alltid sette sin egen sikkerhet først, understreker Svein Grimholt.
Flare er ikke ment som en erstatning til nødetater, men som et tillegg.
– Vi anbefaler å kontakte nødetater hvis mulig, noe som også kan gjøres enkelt gjennom Flare. Men det er mange situasjoner hvor en telefonsamtale er vanskelig eller umulig. I slike situasjoner vil Flare øke sjansen for å få varslet, sier utvikler Anders Hua.
Fare for misbruk?
Hva med faren for at folk i sene nattetimer tullesender nødmeldinger?
– Vi har gjort flere tiltak som vi mener vil minimere misbruk av tjenesten. Appen krever at alle brukere verifiserer telefonnummeret sitt og er dermed tilknyttet en identitet. Både personen som sender ut og de som mottar en forespørsel om hjelp, blir lagret i en begrenset periode. Dermed er det mulig å gå inn i ettertid dersom noe uheldig skulle forekomme, sier designer Stian Sandø, som har et års permisjon fra NTNU-studiene for å være programleder i NRKs «Newton».
Skulle noen aktivere alarmen for spøk, vil de motta telefonsamtaler og eventuelt møte folk som tar kontakt for å hjelpe. Og hjelperne som opplever å bli lurt, reagerer trolig negativt.
– Det at man gir fra seg telefonnummer og posisjon, mener vi bidrar til å minimere denne typen misbruk. Det er i alles interesse at appen brukes konstruktivt, sier utvikler Jørgen Svennevik Notland.
Vant gründerstartpakke
For ett siden var app-gründerne en av fem vinnere i gründer-konkurransen Inven2Start. Konkurransen er et initiativ for å stimulere til flere studentbedrifter, og vinnere får en oppstartspakke for etablere et selskap på sin idé. Oppstartspakken består av 30.000 kroner fra Inven2Start og 100.000 kroner fra Innovasjon Norge.
Flare-teamet, som er spredt på flere ulike studier, valgte å bruke sommeren på å konsentrere seg om å utvikle appen og planlegge lansering og distribusjon. De dro til Berlin i to måneder og jobbet i et kreativt gründermiljø.
Ambisjoner
I første omgang er målgruppen studenter i Trondheim, men målet er å etablere appen på nasjonalt nivå så raskt som mulig.
– Vi ønsker å gjøre den til fast inventar i alle mobiltelefoner. Og drømmen er at Flare på sikt blir innebygd i Alarmsentralens varslingssystem, sier Svein Grimholt.
De ser også andre anvendelsesområder for Flare. Blant annet som varsle-app mot mobbing.
– Den er godt egnet som forebyggende tiltak mot mobbing. Dersom alle lærerne har appen på telefonen, kan det være en effektiv måte å få varslet om mobbing på.