Studia til førsteamanuensis Veerle Jaspers ved NTNU kan bidra til at eit eller fleire nye kjemiske forbindelsar blir regulert eller satt på forbodslista i EU eller i internasjonale konvensjonar. Foto: Thinkstock

Skal finne miljøgifter i fuglefjør

Fuglefjør kan brukast til å finne ut i kor stor grad rovfuglar er råka av nye miljøgifter. Forskar skal samle fjør og blodprøvar frå verna fugleungar i reiret, tatt før dei er flygedyktige.

Førsteamanuensis Veerle Jaspers ved NTNU skal studere fjør og blodprøver frå havørn og hønsehauk, for å måle konsentrasjonen av miljøgifter og kva slags effektar dei kan ha på fuglane.

dummy2

Førsteamanuensis Veerle Japsers ved NTNU forsikrar at ingen av dei verna fuglane skal ta noko skade av å bli forska på. Foto: Terje Trobe

Stoffa ho skal leite etter er nye flammehemmande forbindelsar, som blir brukt i mange av produkta vi omgir oss med: elektronikk, isolasjonsmateriale av plast, enkelte tekstilar, med meir. Nokre av flammehemmarane har blitt forbode eller er strengt regulerte i EU, fordi dei kan vere skadelege både for helse og miljø.

Les også: Håkjerring lagrer mer miljøgifter enn isbjørn

Er dei nye like farlige som dei gamle?

Jaspers og hennar medarbeidarar skal sjå etter nye stoff som har kome som erstatning for dei som er blitt forbode.

– Vi skal sjekke om dei nye stoffa er like farlige som dei gamle dei erstattar. Det er ikkje studert på fuglar før, seier Jaspers.

Veerle Jaspers har brukt fuglefjør i jakta på miljøgifter før. Ho tok doktorgraden sin ved universitetet i Antwerpen på analyse av spor etter organiske miljøgifter som DDT og PCB i fuglefjør i heimlandet Belgia. Men forskingsmidla i Belgia og EU tørka inn, så da det i fjor kom eit tilbod om ein fast forskar- og undervisningsstilling i miljøtoksikologi ved NTNU, tok ho med mannen og sonen og flytta til Trondheim.

Les også: Miljøgifter har ført til tynnere skall hos den sjeldne ismåken

– Både mannen min og eg hadde vore i Norge tidlegare, og lika oss her. Sonen vår på tre og eit halvt år finn seg og godt til rette. Han går i friluftsbarnehage, og snakkar trøndersk allereie. Dessutan hadde eg lyst til å kombinere undervisning og forsking, seier ho.

Stjerneprogrammet

• NTNU ønsker å dyrke frem flere eliteforskere, og 17 unge forskere på NTNU er plukket ut til å bli med i Stjerneprogrammet.
  • Forskerne har allerede utmerket seg internasjonalt innenfor sine fagfelt.
  • Ved hjelp av mentorer, opphold i utlandet, samlinger, penger og Olympiatoppens kompetanse innen talentutvikling skal forskerne settes bedre i stand til å kapre flere internasjonale verdensmesterskap innen forskning.

Forsket på kvelden og i helgene

Men det første året i Trondheim vart travelt. Ho hadde lyst til å undervise, men var ikkje budd på alt det tidkrevjande papirarbeidet som følgde med.
– Eg har brukt mykje tid på å førebu og følgje opp undervisninga. Og eg har investert masse tid på å lære meg norsk, seier Jaspers. Det strevet har gitt resultat: Ho insisterer på å bli intervjua på norsk, kastar seg uredd ut på språkleg tynn is og kjem imponerande godt ifrå det.

Forsking har det stort sett berre blitt tid til på kvelden og i helgene. Til no. I vår fekk ho beskjed om at ho er ein av dei 17 utvalde til NTNUs stjerneprogram for unge forskarar.