Bremser hårete legger farten?

Da «Schrödingers katt» ville teste om glattbarberte bein gir bedre fart når du sykler, tok de til turen til vindtunnelen ved NTNU.

Per Olav Alvestad gjør seg klar til Hitra rundt på sykkel. Foto: NRK

Foto: NRK

Sykkelproffene gjør det, og nå ville reporter Per Olav Alvestad teste om han hadde noen sekunder å vinne på å barbere leggene før sykkelrittet Hitra rundt. Teamet i NRK-programmet «Schrödingers katt» går alltid vitenskapelig til verks når de skal finne svar på spørsmål, og denne gangen inntok de vindtunnelen i Strømningsteknisk laboratorium ved NTNU. Sammen med nettopp en hårete legg.

Fra hoppsko til oljeplattformer

Sterke krefter skaper vind i tunnelen på et blunk. Alle foto: Idun Haugan

Sterke krefter skaper vind i tunnelen på et blunk.
Alle foto: Idun Haugan

Vindtunnelen har gitt svar på mange aerodynamiske spørsmål opp gjennom årene. Inne i denne testes det ut alt fra skøytetrikoter til oljeplattformer (modeller av sistnevnte vel å merke). For eksempel ble alpindraktene som de norske utøverne brukte for første gang under Sotsji-OL, prøvd ut i vindtunnelen. Uten at det ga medaljeplass riktignok.

Les mer: Hundredeler å vinne med riktig alpindress

Hvilke posisjoner i alpinbakken som gir minst luftmotstand har vært gjenstand for utprøving. Skiforbundet og Senter for idrettsanlegg og teknologi (SIAT) har et mangeårig samarbeid om dette.

Les mer: Tek opp kampen mot luftmotstanden

Olympiatoppen og NTNU har testet hoppsko.
Les mer: Lys i tunnelen

Og ikke minst er det gjort flere forsøk omkring vindkraft og ulike vindturbiner.
Les mer: Bygg flytende vindmøller langt til havs.

Hos frisøren

Professor Lars R. Sætran og programleder Hanne Kari Fossum på vei til vindtunnelen.

Professor Lars R. Sætran og programleder Eldrid Borgan på vei til vindtunnelen.

Foran den velbrukte vindtunnelen står et godt behåret plastbein klart til test. Programleder Eldrid Borgan har i forkant fått bistand hos en frisørsalong for å sørge for hårveksten. Nå skal beinet utsettes for nøyaktig lik vindstyrke både med og uten hår.

Lars Roar Sætran, professor ved Institutt for energi- og prosessteknikk, har bistått mange i ulike vindforsøk i tunnelen. I dag har han to timer til rådighet for NRK før han skal forelese. Det viser seg å være på håret rent tidsmessig når alt skal klaffe med både vind, lysforhold, replikker og regi. Mange scener og flere opptak må til før alt er i boks.

Med hår

Lars R. Sætran, ..... og Anders Wærner Øfsti sjekker hvordan opptaket ble.

Lars R. Sætran, Per Ingvar Rognes og Anders Werner Øfsti sjekker hvordan opptaket ble.

Nå over til selve testen. Plastleggen kommer på plass inne i tunnelen, dørene lukkes og alle benker seg til foran dataskjermen som skal vise tiden. Lars Morten Bardal, stipendiat i sportsergonomikk, starter motoren i den svære vindturbinen som brummer og suser seg i gang. Ivrige øyne følger med på rundetidene og noterer.

En av dem er masterstudenten Live Spurkland. Hun er konkurransesyklist selv, og i masteroppgaven jobber hun med å prøve ut ulike stofftyper og ulike måter å designe sykkeldrakter på, nettopp for å få minst mulig luftmotstand. Litt senere i semesteret skal hun selv benytte vindtunnelen for å få svar.

Hanne Kari Fossum fikser "barberingen".

Eldrid Borgan fikser «barberingen».

Voila. Så var første del av testen gjennomført. Ny runde inn i vindtunnelen for å barbere leggen. Eller, barbere og barbere. Filmfolket gjør det på en kjappere måte; de drar av den behårede nylonstrømpa og vips, en glatt legg.

Uten hår

Dørene lukkes på nytt, bryteren skues på og vindturbinen brummer i gang, med nøyaktig samme styrke som forrige gang. Spenningen stiger rundt dataskjermen som måler luftmotstanden. Blir det bedre fart av dette? Kan Per Olav Alvestad vinne noen tiendeler når han tråkker iherdig rundt på Hitra?

Svaret får du ved å se dette innslaget på «Schrödingers katt».

Dette er vindtunnelen

• Det aerodynamiske laboratoriet ved NTNU har fire vindtunneler. Den som ble brukt i dette forsøket er den største. Den er også Norges største vindtunnel. • Selve tunnelen er 12 meter lang, 3 meter bred og 1,8 meter høy. Den er koblet sammen med en svær turbin som sender vind inn i tunnelen. • Vindhastigheten er på opptil 100 km/t. • Olympiatoppen har drevet forsøk i den siden starten av 1990-tallet. • Mange norske idrettsutøvere har forbedret prestasjonene sine etter trening i vindtunnelen. • De fleste forsøk kjøres med prøvedukker, ikke med ekte utøvere. • Bygd i 1985, utbedret tre ganger siden. • Utviklet ved Institutt for energi- og prosessteknikk, NTNU.