Lurt å involvere brukere

EU-prosjektet Citizen Media – Social Change, har gått fra 2006 til 2009. Europeiske softwarebedrifter og forskningsinstitutter i Europa skulle utvikle en ny generasjon av programmer innenfor sosiale medier for ikke-profesjonelle. SINTEF har hatt ansvaret for å involvere brukere i utviklingen av verktøyene, og skaffe kunnskap om brukeropplevelse. Mer enn 40 000 personer har vært med i undersøkelsene i Norge, Belgia, Østerrike, Tyskland, Storbritannia og Tyskland.

I Köln lastet innbyggere opp bilder av stygge steder i byen, og publiserte dem på nettet. Det bidro til at myndighetene forbedret plassene. I Norge, Østerrike og Tyskland har familier og skoler konkurrert mot hverandre gjennom en nettkonkurranse. Folk ble motivert til å lage egne filmer og fikk mulighet til å bli bedre kjent med både naboer og folk fra andre land. SINTEF konkluderte med at ikke alle løsningene var supervellykkede, men at denne formen for interaktiv utviklingsprosess utvilsomt har noe for seg.