Hullkunst fra NTNU-kunstner stilles ut i New York.
Hullkunst fra NTNU-kunstner stilles ut i New York.

USA-premiere på hullete kunstverk

Sterke historier blir til hullportrett av kunstner og professor Anne-Karin Furunes. Foto: Gorm Kallestad/NTNU Info/Scanpix

Sterke historier blir til hullportrett av kunstner og professor Anne-Karin Furunes. Foto: Gorm Kallestad/NTNU Info/Scanpix

I dag åpner hun separatutstilling i det velrenommerte Chelsea-området i New York.

Det er ikke hverdagskost at en trønder stikker seg fram på denne måten. Men så er da heller ikke Furunes sine bilder noe en får servert til daglig.

Med utgangspunkt i fotomateriale fra ulike arkiv går hun løs på motivene med perforeringsjern og håndmakt – og hugger ut et system av store og små hull.

Skape ulike uttrykk

Etter opptil 30 000 systematiserte perforeringer som reflekterer lys og skygge, dukker motivet opp igjen som et levende historiedokument.

– For meg er hullene og teknikken et middel til å skape ulike billeduttrykk. Fokuset på teknikken kommer vel av at det er mer ukonvensjonelt å bruke hull enn maling som middel for å skape malerier.

– Som maler legger man på lag på lag, mens jeg fjerner og kutter i duken. Hullene skaper dessuten et billeduttrykk som endrer seg, forklarer Furunes, som er både professor og prodekan ved Kunstakademiet, NTNU.

Og det er altså dette unike billeduttrykket som falt den veletablerte galleristen Barry Friedman i smak. Furunes sine bilder utgjør faktisk åpningsutstillingen i Friedmans splitter nye galleri i Chelsea-området – David Bowies gamle studio.

Utstillingen åpner i dag og vil stå fram til 10. november.

– Dette er den største separatutstillingen jeg har gjort – og den første i New York. Ettersom det er et helt nytt galleri, er det knyttet store forventninger og oppmerksomhet til utstillingen, forteller Furunes.

Intime forhold

1190105821.61.jpgNone.medium

Tittelen på utstillingen er “Portraits of Unknown”, og i Furunes sine bilder dukker det blant annet opp anonyme ansikter. Motivene er flerdimensjonale, og framtoningen er avhengig av hvor du befinner deg i forhold til bildet:

Står du nær, vises en abstrakt felt med prikker. Tar du noen skritt bakover, dukker motivet opp.

Selv om Furunes sine ansikter er anonyme, har de en historie som på mange måter er like fascinerende som teknikken. Og bak hvert bilde ligger en lang research-periode som ofte tilbringes i ulike historiske bildearkiv:

Bildene i New York-utstillingen stammer fra et arkiv i Uppsala, Sverige. Arkivet består av personer, systematisert ut fra rase og mennesketype, avbildet i perioden før 2. verdenskrig.

Tidligere har Furunes laget bilder av kvinner som slåss under den finske borgerkrigen, norske jøder som ble deportert og unge tyske soldater som ble sendt til Norge under 2. verdenskrig.

De sterke historiene er med på å gjenskape respekt for disse menneskene, og gi seeren et intimt møte, ikke bare med ansiktet, men også med historien.

Hullkunst fra NTNU-kunstner stilles ut i New York.

Hullkunst fra NTNU-kunstner stilles ut i New York.

Store formater

Furunes er lite kjent som kunstner her i Norge, men er et ettertraktet navn i utlandet. Hun har hatt soloutstillinger i blant annet Venezia, Helsinki og Sydney – og skal videre til Roma etter utstillingen i New York.

Hennes mest kjente verk i Norge er nok det 500 meter lange bildet som henger langs togskinnene på Nye Nationaltheatret stasjon i Oslo. Verket består av hundrevis av rustfrie stålplater med store og små hull.

Monumentet ble satt opp etter at hun vant en utsmykningskonkurranse i 1999, og stasjonen har i ettertid blitt tildelt Brunel Award for Outstanding Visual Design på grunn av dette kunstverket.