Litt mer enn en scooter

Med drahjelp fra amerikanske filmkjendiser ble Vespa et kulturelt megasymbol.

De første 15 Vespaene rullet ut fra fabrikken i Toscana i april 1946. Siden er det blitt solgt over 16 millioner av dem. – Scooteren må ses på som noe langt mer enn et industriprodukt. I etterkrigstida ble den også et vesentlig kulturelt symbol og et ikon for drømmer, frigjøring og glede. Det sier Thomas Brandt ved Institutt for historie og klassiske fag ved NTNU. Han forsker på mytologien om den italienske tohjulingen som ble en verdenssuksess på 1950- og 1960-tallet.

De første Vespa-brosjyrene henvendte seg klart til den voksne mannen som forbruker. Det var først sent på 1960-tallet at kvinner som scooterkjørere ble et massefenomen som ikke bare omfattet fritidsbruk, men også daglig transport til og fra jobb. Gradvis ble Vespa et symbol på ungdom. Reklamemakerne koblet den sammen med «eple», som var en referanse til erotikk og opprør.

Dette ble en stor suksess og bidro til ytterligere salg.

Også amerikanske filmstjerner gjorde Vespa til et ikon. Tohjulingen ble benyttet i flere av datidas spillefilmer, og populære filmskuespillerne som Gregory Peck, Charlton Heston og Audrey Hepburn bidro til rekordetterspørsel etter scooteren.

Vespa har klart å holde det gående. Med en merkevare like slitesterk som et Beatles-refreng, kjører den lille vepsen nå på det 57. året.

Av Tore Hugubakken