Teletrivsel

Trass i høyt støynivå, stress, stor gjennomtrekk og provisjonslønn, er ansatte ved såkalte «callcenter» fornøyd med jobben.

«God ettermiddag, jeg ringer fra…» Du har kanskje hørt den profesjonelle frasen fra en telefonselger, og tenkt «for en jobb»? Det er det ingen grunn til: Hele 67 prosent av de som jobber med telefonsalg og support, ville uten å nøle sagt ja til å ta jobben på nytt. Det viser en SINTEF-undersøkelse foretatt ved tre tilfeldige norske callcenter.

Mulighetene til å tjene godt om man er villig til å jobbe hardt, at jobbene ikke krever høy utdanning, samt at de kan kombineres med studier eller annet arbeid, viste seg å være fordeler som veier tungt når arbeidstakerne velger denne typen jobb. Dessuten syntes mange det var godt å slippe en jobb man må «ta med seg hjem».

Resultatene overrasket forskerne, fordi tidligere europeiske studier har vurdert provisjonslønn, ensformighet, korte arbeidsforhold og ettermiddag- og kveldsarbeid som negative faktorer for de ansatte.

At turn-over’en i bransjen er høy, plager heller ikke arbeidstakerne: De er forberedte på akkurat det når de tar jobben, og mange ser på korte arbeidsforhold som en fordel.

For noen er jobben også et steg i karrieren. Markedsføringsstudenter og mennesker som ønsker å jobbe med salg, mener at erfaring fra et callcenter vil ta seg godt ut på cv’en, siden slike jobber krever både kunnskap og evne til å behandle mennesker.

Av Christina B. Winge