Verpehøns skal få nytt etterliv

Hvert år blir tre millioner verpehøns destruert. Det er ikke bærekraftig nok, mener forskere, som nå vil utnytte hønene til mat, olje og proteiner.

Slik kan Norge bli best på global helse

Helsa til folk over hele verden avhenger av så mange ulike ting at fagfolk må jobbe på tvers av faggrenser. Nå er 22 europeiske land, USA og Sør-Afrika med i en stor helseundersøkelse som drives fra Norge.

Staker seg til seier

Kvinnelege langrennsløparar som vil bli verkeleg gode på ski, kan gjere lurt i å la seg inspirere av Marit Bjørgens muskuløse overkropp. Det kan sjå ut som dei beste langrennsløparane i verden er betre enn dei nest beste i å skape stor kraft i staking.

Store oppdagelser om små partikler

Romheiser, mer effektive solceller og superraske datamaskiner er avhengige av ny viten om egenskapene til nanopartikler. Forskere i Norge gir oss mer innsikt.

Hvor fort går du på ski?

Hvor fort går du på ski sammenlignet med de andre i løypa? Du trenger ikke stoppeklokke eller app på mobiltelefonen for å finne det ut. Men du trenger å telle.

Skiklær for gull i løypa

Langrennssporten har alltid lagt vekt på ski og smurning. Nå viser det seg at konkurranseløpere også bør tenke bekledning i kampen om hundredeler.

Medisinautomat ga eldre mestring

I Bærum kommune har 16 eldre prøvd ut automatisk utdeling av medisiner hjemme i stua. Blant resultatene var økt mestring, tidsbesparelse for hjemmetjenesten og færre feil ved medisineringen.