Kuler kan få meir olje ut frå reservoara

Stjerneforskar har høge ambisjonar på vegne av ugelstadkuler. I løpet av nokre år kan norske forskingsmiljø vere verdsleiande på bruk av nanoteknologi i petroleumsindustrien.

Spesialgruppe følger 5G-utviklingen

En gruppe norske forskere har fått i oppgave av Forskningsrådet å følge med hva som skjer innenfor femte generasjon av trådløse systemer (5G) i Europa. Informasjonen skal gå videre til norsk industri.

Mindre interesse for terrorsikring

Terrorsikring er viktig, men forskere ser at interessen minker. Ved SIMLab ser sikkerhetseksperter på hvordan kuler og eksplosjoner påvirker konstruksjoner. Se filmene her.

Granmeisa og livet i skyggenes dal

For granmeisa er det viktig å finne en plass i vinterflokkene. Det gir større sjanse for å overleve og pare seg. Men hva gjør de som ikke får noen plass?

Da vi kjøpte fly til en kvart billion

Overspilte norske myndigheter betydningen av prisen da Norge kjøpte nye kampfly? Er det politisk vilje til å betale det det koster å holde flyene operative også?

Vil hindre trafo-smell

Kræsjdempende bilteknologi kan avverge alvorlige eksplosjonsulykker i transformatorer, mener forskere.

Lysbrytere i hjernen avslører samarbeid

Nå kan forskere se hvilke celler som snakker til hvem i hjernen, ved å slå på lyset. Dette hører til arbeidet som nobelprisvinnerne May-Britt og Edvard Moser står bak.

– Slipp juniorene mer til i tippeligakampene

Det er ikke for mye bredde i barnefotballen som er grunnen til at det norske herrelandslaget har gjort det dårlig. Idrettsforsker mener at årsaken er at dyktige juniorspillere blir satt på benken til fordel for internasjonale innkjøp hos tippeligaklubbene.

Betongboring uten støy?

Om man velger riktig utstyr, er ikke boring i betong til sjenanse for folk i naborommene. Dette vil Nordlandssykehus HF dra nytte av.