Den nødvendige frykten

Halloween er nyttig for barn. De trenger å oppleve litt skrekk og gru, for å bli trygge og lykkelige. Enten det er i kostyme, eller på film.

Vold kan gi fødselsdepresjon

Kvinner som har blitt utsatt for vold av en de kjenner, har 80 prosent større sannsynlighet for å få en fødselsdepresjon enn kvinner som ikke har blitt utsatt for vold.

Surt hav – mindre mat til fisken

Raudåte utgjør opptil 90 prosent av næringsgrunnlaget i nordlige havområder, og spises av både fisk og bardehval, men når havet forsures av CO2-utslipp kan raudåte-massen krympe betraktelig.

Kuler kan få meir olje ut frå reservoara

Stjerneforskar har høge ambisjonar på vegne av ugelstadkuler. I løpet av nokre år kan norske forskingsmiljø vere verdsleiande på bruk av nanoteknologi i petroleumsindustrien.

Leter etter kosehormonet

Forskerne ønsker å utforske hvordan vi opplever et parforhold, og søker testpersoner i jakten på kosehormonet.

Spesialgruppe følger 5G-utviklingen

En gruppe norske forskere har fått i oppgave av Forskningsrådet å følge med hva som skjer innenfor femte generasjon av trådløse systemer (5G) i Europa. Informasjonen skal gå videre til norsk industri.

Mindre interesse for terrorsikring

Terrorsikring er viktig, men forskere ser at interessen minker. Ved SIMLab ser sikkerhetseksperter på hvordan kuler og eksplosjoner påvirker konstruksjoner. Se filmene her.

Lysbrytere i hjernen avslører samarbeid

Nå kan forskere se hvilke celler som snakker til hvem i hjernen, ved å slå på lyset. Dette hører til arbeidet som nobelprisvinnerne May-Britt og Edvard Moser står bak.

Granmeisa og livet i skyggenes dal

For granmeisa er det viktig å finne en plass i vinterflokkene. Det gir større sjanse for å overleve og pare seg. Men hva gjør de som ikke får noen plass?

Da vi kjøpte fly til en kvart billion

Overspilte norske myndigheter betydningen av prisen da Norge kjøpte nye kampfly? Er det politisk vilje til å betale det det koster å holde flyene operative også?

Vil hindre trafo-smell

Kræsjdempende bilteknologi kan avverge alvorlige eksplosjonsulykker i transformatorer, mener forskere.

– Slipp juniorene mer til i tippeligakampene

Det er ikke for mye bredde i barnefotballen som er grunnen til at det norske herrelandslaget har gjort det dårlig. Idrettsforsker mener at årsaken er at dyktige juniorspillere blir satt på benken til fordel for internasjonale innkjøp hos tippeligaklubbene.