Undervannskabler legges ut fra stort hjul i akterstavnen av spesialfartøy
Forskning ved SINTEF-NTNU viser at nye kraftkabler til utlandet vil gi små økninger i strømprisen på kort sikt, men stor sjanse for billigere kraft på lang sikt, skriver artikkelforfatterne. På bildet legges undervannskabel i regi av Nexans. Foto: Nexans Norway AS

Tid for ny energipolitikk

Kronikk publisert 07.09.18
Publisert også i Klassekampen

Norge bør gjøre flere vannkraftverk til “batterier” for Europa – og erstatte fossil energi ved å gjøre naturgassen utslippsfri.

Et sol- og vinddrevet nullutslipps-Europa må ha grønn strøm også når vinden løyer og solen ikke skinner. Samtidig vil Europa trenge naturgass, men den må gjøres utslippsfri.

Forskning ved SINTEF og NTNU viser at Norge kan bli en stor leverandør av begge løsningene. Det vil si: tjene penger og gjøre Europa grønnere på en gang.

Vi mener derfor at norske politikere bør forberede et skifte i energipolitikken.

Les også: Frykten for nye utenlandskabler er grunnløs

Landet vårt er ingen øy i Europa. Når energi- og klimapolitikken nå skjerpes i vår verdensdel, må norske politikere være fremoverlente og se Norges muligheter i lys av hvordan andre europeiske land tenker.

Ved å gå for “vannkraft som batteri” og “grønn forvandling av naturgass” som fundament for en ny energipolitikk, kan Norge tilby det Europa trenger mest: utslippsfri energi.

Bra for klimaet – og norsk økonomi

Med sin satsing på ikke-regulerbar sol- og vindkraft, vil Europa behøve et buffersystem. En “svamp” som avgir strøm – såkalt balansekraft – når det er for lite sol og vind, og som kan suge vind- og solkraft til seg når det er for mye av dette.

Vår forskning viser at norsk vannkraft kan få en nøkkelrolle i slike bufferordninger. Bli et grønt oppladbart batteri med stor kapasitet. Batterirollen vil gå ut på å tappe fra noen vannmagasin når Europa trenger det – og så hente billig fornybar overskuddskraft tilbake, blant annet for å pumpe vann tilbake til reservoarene.

Les også: Batterier blir en del av strømnettet

Samtidig kan Norge skaffe Europa store mengder klimavennlig energi ved å omgjøre naturgass til utslippsfritt hydrogen. Det vil si: omforme molekylene i naturgass til hydrogen og CO2, lagre CO2-delen og bruke hydrogenet som energibærer. Forskningen vår viser at dette er en konkurransedyktig løsning. Den vil gi Europa muligheten til å fase ut mange fossildrevne kraftverk.

Alt dette vil være bra for klimaet – og for verdiskaping og arbeidsplasser i Norge.

Batterirollen krever ikke nye dammer

Vær som gir lite strøm fra sol og vind, blir det gjerne i tre til fire dager etter hverandre. Av og til i et par uker. I andre tidsrom vil det bli produsert mer sol- og vindkraft enn Europa trenger.

I slike situasjoner vil norsk vannkraft bli Nordsjø-regionens mest effektive batteri. Vår forskning viser at dette går uten å bygge flere dammer, demme opp en eneste ny elv eller svekke Norges forsyningssikkerhet for strøm.