FNs bærekraftmål: Ren energi for alle

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Bildet viser hossein ehya

Små signaler kan hindre store ulykker

Ved å lytte til maskiners magnetfelt kan man oppdage feil som forhindrer mulige katastrofer med elektriske kjøretøy. Metoden kan også spare kraftprodusenter for store beløp.

Strøm. Bildet viser ei jente i et svømmebasseng.
BLOGG

Kan svømmebassenget bli en evighetsmaskin?

Kan vi bruke vannet i svømmebassenget til å lage strøm i en turbin, og så bruke bare litt av den strømmen til å lede vannet tilbake til bassenget igjen? spør en leser. Forsker svarer.

Neppe egoistisk å klage på strømprisene

Nordmenn er ikke nødvendigvis egoister selv om vi vil ha billig strøm igjen. Vi trenger heller ikke synes det er OK at noen bruker situasjonen til å berike seg på bekostning av andre, mener etikkforsker.

Elver. Bildet viser laks i ei norsk elv.

Norske elver må beskyttes bedre

Når kraftverkene brått stenger av vannet, risikerer vi at fiskeyngel og annet liv i elver dør. Regler må endres, menes forskere og fiskere.

Oljefyring. Bildet viser fagmannen Tom Erik Lystad som fyller på en tank.

Miljøbomben kan koste deg tusener

Oljefyring i boliger og næringsbygg er nå forbudt i Norge. Gamle oljetanker må egentlig fjernes, men få velger å kvitte seg med dem. Det er for dyrt for mange.

Foto av bygninger.

Først ut i verden med kjøp og salg av strøm i nabolaget

Mange bygg med solceller produserer mer strøm enn de forbruker selv. Men lovverket forhindrer at overskuddsstrøm kan selges til forbrukere i nabolaget. Et pilotprosjekt i Trondheim blir først ut i verden med å teste ut et system som gjør dette mulig.

Mann med blå hjelm ser opp langs stålrør som stiger mange etasjer over ham.

SINTEF hjelper Kina med CO2-fangst

«Chemical Looping Combustion» (CLC) er en teknologi som brukes til CO₂-fangst. Nå skal verdens største demoanlegg for teknologien bygges i Kina – med norske forskere på laget.

Portrett av to kvinner

­Hvordan bygge sterke team inn mot Horisont Europa

EUs forsknings- og innovasjonsprogrammer er døråpnere til nye markeder og finansieringskilde til grønn og digital omstilling. NTNU og SINTEF mobiliserer nå næringslivet for mer samarbeid inn mot EU.