Batterier er en voksende instustri
I nær framtid må batteriene bli flere, bedre, billigere og mer miljøvennlige. SINTEF jobber med batteriforskning langs hele verdikjeden. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Europeisk batteriveikart med tydelig norsk avtrykk

Batteriveikartet omhandler blant annet modellering av produksjonsprosessen til batterier og datainnsamling ved hjelp av kunstig intelligens. Og det har et tydelig avtrykk fra norske forskningsmiljø.

– Flere ledende forskningsmiljøer i Europa har gitt innspill, så det gir et godt bilde på hvor Europa er i løypa, sier forsker Simon Clark i SINTEF.

Da EUs veikart om batteriforskning for de neste 10 årene kom i 2020, var det med en tydelig SINTEF signatur. Nylig kom spesialutgaven  “Advanced Energy Materials”, og igjen er forskere fra det norske forskningsmiljøet tungt involvert.

Simon Clark er en av de rundt 150 forskerne i SINTEF som utforsker ulike aspekter ved batteriverdikjeden. Foto: Tonje Nermark

Veikartet foreslår ulike typer forskning som må til slik at vi kan endre måten vi  utvikler og designer batterier på. Målet er å øke både ytelse og holdbarhet, men også se på sikkerhet, bærekraft og å gjøre batteriene billigere. Hensikten med veikartet er også å etablere en felles europeisk forskningsinnsats som støtter behovet for å etablere battericelleproduksjon i Europa.

– Veikartet belyser også hva som blir satsingsområdene de neste årene. Vi sitter sentralt i utviklingen, legger han til.