Priskomiteen skriver at Barbara van Loon har gjort viktige studier som gir detaljert innsikt i cellers respons på DNA-skade, og hvordan reparasjonsmekanismer trer i kraft. Foto: NTNU / Thor Nielsen

Nordisk pris for fremragende forskning tildelt professor ved NTNU

Anders Jahres pris for yngre forskere tildeles i år professor Barbara van Loon ved NTNU. Flere tidligere vinnere av hovedprisen har siden fått nobelprisen i medisin. Det gjelder blant annet May-Britt og Edvard Moser ved NTNU.

Barbara van Loon får prisen for yngre forskere for sine studier av den cellulære responsen på DNA-skade, og betydningen dette har for kreft og utviklingsforstyrrelser i nervesystemet.

Gir grunnlag for bedre behandlinger

Anders Jahres medisinske pris er blant de største prisene i biomedisinsk forskning i Norden. Hovedprisen har blitt tildelt årlig fra 1960. Fra 1965 har det også blitt delt ut en pris til yngre forskere.

Hovedprisen er for tiden på en million kroner, og prisen til yngre forskere er på 400 000 kroner.

Innsikten bidrar til å forstå hva som går galt når sykdommer utvikles, og den gir grunnlag for å utvikle bedre behandlinger.

Ble veldig overrasket

Van Loon er utdannet ved blant annet MIT. Hun kom til NTNU gjennom Stjerneprogrammet.

Dette programmet skal tilrettelegge for at noen av NTNUs fremste forskertalenter skal få internasjonalt ledende forskerkarrierer.

– Det er en stor overraskelse og en stor ære å motta Anders Jahres pris til yngre forsker. Jeg er svært takknemlig overfor komiteen, som anerkjenner arbeidet mitt knyttet til cellers respons på DNA-skade. Prisen er en stor inspirasjon i det videre arbeidet, sier van Loon i en pressemelding.

Prisen deles ut av Universitetet i Oslo. Les mer om årets vinnere her.