I 1998 kom Adam Riess og hans kolleger fram til den overraskende konklusjonen om at universet utvider seg i en stadig økende fart.Foto: NASA/CXC/SAO; Optical: Detlef Hartmann; Infrared: NASA/JPL-Caltech

Oppdaget at universet utvider seg med økende fart

Adam Riess og teamet hans har sporet universets utvidelse til 10 milliarder lysår tilbake i tid. De oppdaget at farten på universets utvidelse øker, stikk i strid med det astrofysikere tidligere har antatt.

Adam Riess, astrofysiker

• Ble tildelt nobelprisen i fysikk i 2011
  • for oppdagelsen av den akselererende utvidelsen av universet gjennom observasjoner av fjerne supernovaer.
  • Han deler prisen med Brian Schmidt og Saul Perlmutter.

OM OPPDAGELSEN: Stjerner og galakser beveger seg bort fra hverandre, og inntil nylig antok de fleste astrofysikere at universets utvidelse etter hvert vil avta på grunn av effekten av motsatte gravitasjonskrefter. Da Adam Riess forsket på eksploderende stjerner kalt supernovaer, oppdaget han og hans kolleger at denne antagelsen var feil.

Fordi lyset som slippes ut fra stjernene blir svakere og får en rødlig fargetone når avstanden mellom stjerne og observatør øker, var forskerne i stand til å fastslå hvordan supernovaer beveget seg. I 1998 kom de fram til den overraskende konklusjonen om at universet utvider seg i en stadig økende fart.

Mørk energi

Adam Riess, Saul Perlmutter og Brian Schmidt var på denne tiden medlemmer av High-Z Supernova Search Team ved University of California, Berkeley.

Oppdagelsen av universets akselererende ekspansjon ga også opphav til hypotesen om mørk energi. Det er en hypotetisk form for energi som gjennomsyrer alt rom og bidrar til å øke universets ekspansjonsrate.

OM FORSKEREN: Adam Riess er født i 1969 og vokste opp i Warren, New Jersey, hvor faren drev distribusjonsselskap for frossenmat og moren jobbet som psykolog. Bestefaren Curt Riess var forfatter og korrespondent i Tyskland, og flyktet fra naziregimet som vokste fram i hjemlandet til USA. Herfra skrev han artikler og bøker om Hitlers Tyskland.

Sønnen Adam Riess gikk gradene i utdanningsløpet ved renommerte institusjoner i USA, og tok doktorgraden fra Harvard University i 1996. Han mottok Robert J. Trumpler Award ”for ph.d.-avhandlinger av uvanlig betydning innen astronomi.”

De mest fjerntliggende supernovaer

Riess ble ansatt ved University of California, Berkeley, og det var her han gjennomførte sitt nobelprisvinnende arbeid. Siden 1999 har Adam Riess jobbet ved Space Telescope Science Institute i Baltimore og har også et professorat ved Johns Hopkins University i Baltimore.

Riess leder Higher-Z SN Search Program som bruker Hubble Space Telecope for å finne de mest fjerntliggende supernovaene som menneskeheten har sett. Teamet hans har sporet universets utvidelse til 10 milliarder lysår tilbake i tid.