Lyden av furu og bjørk

Hva er lydforskjellen mellom en gitar laget av bjørketre og en av mahogni? Gitarmaker Øystein Husemoen vil finne lydbilder som sammenligner norske treslag med tropisk tømmer.

GITARLYD: De fleste gitarer blir laget av tropiske tresorter som mahogni og palisander, men det er slettes ikke nødvendig å bruke utrydningstruede tresorter fra regnskogen for å få godlyd i gitaren. Lyden av norsk tre er annerledes enn tropisk tømmer, men de norske tresortene er like bra.

Øystein Husemoen, Magnar Eikerol og Knut Wold vil finne den gode gitarlyden i norsk tre. Foto: Anders Gimmestad Gule, NTNU

Øystein Husemoen, Magnar Eikerol og Knut Wold vil finne den gode gitarlyden i norsk tre. Foto: Anders Gimmestad Gule, NTNU

– Du får en like bra gitar i osp som i mahogni. Det er mye myter om hva som er bra tre til gitarer, og det er nok en litt konservativ tankegang, sier gitarmakeren fra Lillehammer

Lager lydbilder for hvert treslag

I samarbeid med forskere fra NTNU skal Husemoen lage lydbilder av hvert treslag. For musikknerdene så betyr dette at man får visualisert frekvensbilder, overtoner, lave eller høye frekvenser og hvordan etterklangen for hvert treslag høres ut.

– Jeg hører tydelig forskjell i de ulike treslagene, men har manglet språket for å kunne forklare det. For eksempel har vinsmakere et eget språk, det har vi manglet for lyd. Nå får jeg lydbilder som gjør at jeg kan vise lyden av norsk tre, sier Husemoen.

I tillegg til de norske tresortene har de tatt opp lyden tropisk tre som skal brukes som referanse.

Det er dosent Magnar Eikerol og førsteamanuensis Knut Wold ved NTNU som bistår gitarmaker Husemoen i prosjektet. De har testet lyden av hegg, furu, selje, alm, ask, morell, eik, lønn, bjørk, osp, lind, svartor, gran, mahogni og bøk.

Regnskog og etikk

De har testet lyden av hegg, furu, selje, alm, ask, morell, eik, lønn, bjørk, osp, lind, svartor, gran, mahogni og bøk. Foto: Anders Gimmestad Gule, NTNU

De har testet lyden av hegg, furu, selje, alm, ask, morell, eik, lønn, bjørk, osp, lind, svartor, gran, mahogni og bøk. Foto: Anders Gimmestad Gule, NTNU

Husemoen synes det er ironisk at vi sitter midt i skogen, men likevel bestiller trær og materialer fra andre siden av kloden.

– Det blir sett positivt på at jeg ikke bruker tropisk tømmer i gitarene, og jeg er ikke i tvil, det er et etisk spørsmål om man ønsker å bruke truede tresorter

Han bygger alle gitarene sine i norsk tre, og kundelisten er fasjonabel. Sting, Mark Knopfler, Steven Van Zandt, Jarle Bernhoft og Øystein Greni er blant de som har en av Husemoens gitarer i samlingen.

Metode for å lage lydbilder

Metoden som er brukt er å ha klosser med ulikt treslag festet i et stativ der en 12 grams kule blir slått oppunder treklossen slik at det kommer lyd. Lyden blir tatt opp og digitalisert slik at lydbildet blir synlig med frekvenser.

Et forskningsprosjekt fra 2006 ved CNRS, Laboratoire de Mécanique et d’Acoustique i Frankrike har brukt samme metode på tropisk tømmer.

Magnar Eikerol plukker en lyd. Foto: Anders Gimmestad Gule, NTNU

Magnar Eikerol plukker en lyd. Foto: Anders Gimmestad Gule, NTNU

Fortsette forskningssamarbeidet

Gitarmakeren vil gjerne fortsette forskningssamarbeidet med NTNU, han håper å dra forskningen et steg videre med å finne en fellesnevner for akustikken i hvert treslag. Da blir det enkelt å sammenligne med instrumenter av tre.

– Det finnes store muligheter ved å bruke norsk tre, kanskje blir dette en ny bruk for norsk skog, avslutter Husemoen.

Prosjektet er støttet av Virkemiddel for regional FoU og Innovasjon (VRI), som er en del av Norges forskningsråd.