Øver seg med GPS

Nå blir det enklere å øvelseskjøre. En liten, håndholdt pc med GPS loser elev og ledsager trygt gjennom gatene.

I praksis er dette en «digital kjørelærer», sier oppfinner, grunder og SINTEF-forsker Ivar Blikø. Han er mannen bak ideen, og far til både Marianne Blikø på 17 (bildet) som snart skal ta sertifikatet, og det nystartede selskapet GPS Training Tools AS. Firmaet skal bringe oppfinnelsen ut i markedet sammen med norske kjøreskoler.

Den lille dingsen er utviklet på rekordtid gjennom metoder utviklet i forskningsprosjektet LBS Innovasjon, støttet av Norges forskningsråd. Produktet, som har fått navnet «Letsdrive», gjør øvelseskjøringa til en drøm for både elev og ledsager: Den spesialprogrammerte PDA-en festes i frontruta, og gir deg oversikt over hvor bilen befinner seg og hvilke fartsgrenser og skilt som gjelder. I tillegg kan den snakke! En kvinnelig stemme stiller både relevante spørsmål, og gir deg og poden gode råd og vink om hva dere bør være oppmerksom på akkurat der dere er.

«Kjøretreneren» er blitt til ved hjelp av både forskere, pedagoger, teknologer, studenter og en kjøreskole i Trøndelag.

Bakgrunnen for utviklinga av dette opplæringssystemet er at ferske sjåfører er involvert i langt flere ulykker enn de som har erfaring. For å svare på dette har myndighetene satt ned aldersgrensa for øvelseskjøring fra 17 til 16 år. Allikevel begynner de fleste med øvelseskjøring først like før de skal ta lappen.

– Det ønsker vi å gjøre noe med. Med dette verktøyet vil man få mer ut av øvelseskjøringa, fordi man får hjelp til det pedagogiske gjennom ulike leksjoner i programmet, sier Blikø.

Den spesialprogrammerte PDA’en kan foreløpig leies ved Heimdal Trafikkskole i Trondheim, som har vært med på å utvikle produktet. Og den digitale «kjørelæreren» er faktisk så avansert at du kan få forskjellige kommentarer og spørsmål alt etter når på døgnet eller året øvelseskjøringen finner sted.

Et hefte som forklarer prinsippene og målet for dagens leksjon, følger også med produktet. Systemet er foreløpig knyttet til ni ulike kjøreruter i Trondheim, hvor hver rute tar for seg et tema, som for eksempel hvordan man kjører i rundkjøring, eller på landeveg. Nå er man i gang med å utvikle flere kjøreruter og tilhørende dataprogram knyttet til veinettet i andre norske byer.

Innovasjonspris

Forskningen som ligger til grunn for produktet er nylig publisert i et internasjonalt forskningstidsskrift, og GPS-produktet har allerede gitt utviklerne en innovasjonspris. Kanskje ikke så rart, for i praksis sikrer det nye verktøyet trygg og pedagogisk riktig øvelseskjøring, uten at andre enn eleven og en ledsager med sertifikat er med i bilen.

Christina B. Winge