El-bil i lommeformat

Her er Norges ukjente el-bil, Kewet, montert i Oslo.

Av Jan Helstad

– Kewet er el-bilenes svar på 60- og 70-årenes 2CV, er gründer Jan-Petter Skrams karakteristikk. – Bilen ble tidligere produsert i Danmark og Tyskland, men etter en konkurs i 1998 kjøpte Kollega Bil as, som hele tiden hadde vært forhandler for Norge, produksjonsutstyret og rettighetene.

Etter at fabrikken hadde fått nye lokaler og bestemt seg for å øke produksjonskapasiteten i 2000, ønsket den hjelp fra et kompetent miljø til å planlegge layout av montasjelinjer og produksjons-

flyt. Det ble tatt kontakt med SINTEF Teknologiledelse, avdeling for Innovasjon og virksomhetsutvikling, og våren 2001 kom prosjektet i gang med støtte fra TEFT-programmet. Foruten montasjelinjen fikk bedriften også hjelp med ordrehåndtering og logistikk.

Logistikken er viktig siden Kewet i dag ikke bare er norsk, men en nordisk bil. Glassfiberkarosseriet støpes i Latvia, rammen sveises i Danmark, interiøret lages i Søgne, og monteringen skjer i Oslo. Hver bil lages på bestilling, og kunden velger selv farge og noe av den tekniske utformingen.

Med begge bena på jorda

– Det finnes faktisk flere Kewet enn Think. Det kommer selvfølgelig av at den har vært produsert over en lengre tidsperiode. Målet for Kollega Bil er å lage 50 biler i 2003 og så doble produksjonen de neste to årene. – Vi har valgt en forsiktig linje, sier Skram. -Vi kunne ha fått fordelaktige lån gjennom SND, men har takket nei til disse. Denne bedriften er gjeldfri i dag og det vil vi fortsette med.

Mange fordeler

Rekkevidden til bilen er fra 30 til 80 km per lading, mens toppfarten på flat vei er 80 km/t. Lading av tomt batteri tar fra seks til åtte timer. – Når batteriprodusentene finner det interessant å masseprodusere batterier av nikkelmetallhydrid for el-biler, slike som vi i dag finner i mobiltelefoner og el-verktøy, vil vi kunne doble kjørelengden, mener Skram. – Men det er jo mange fordeler alt i dag: Ingen bompenger, ingen årsavgift, og gratis parkering på kommunale plasser. Snart kan vi også kjøre i kollektivfelt.