SINTEF digital

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Her er teknologien som gjør deg til «Supermann»

Se for deg at du kan kle på deg ekstra muskler, supersyn og ny kunnskap – og sensorer som merker om du jobber for hardt. Dette er ideen bak prosjektet HuMan, som nå har levert teknologi som kan framstå som reneste science fiction til blant annet flyfabrikken Airbus.

KRONIKK

Når BigTech banker på døren

Ute i verden bygger BigTech-selskaper som Google og Apple nye og uvanlige allianser med helsesektoren. Her hjemme sakker vi akterut og avstår fra å ta den viktigste debatten: Hvilke digitale grep må vi ta i dag slik at vi har en sjanse i morgen?

Kan man bli venn eller kjæreste med en chatbot?

Forsker Marita Skjuve har intervjuet mennesker som har et nært forhold til chatboten Replika. Forskeren konkluderer med at forholdet både gir mening og verdi for brukerne. Det kan til og med bli romantisk.

KORTNYTT

Kan åpne data om parkering og grøftegraving skape innovasjon?

Ja, mener forskere. Norske kommuner sitter nemlig på mange data som kan komme til nytte for lokalt næringsliv og andre i kommunen. Et nytt forskningsprosjekt skal finne løsninger som gjør at denne informasjonen blir åpen og tilgjengelig. Målet er å skape innovasjon og hjelpe næringslivet.

Dette lurer ungdommen på når de kan spørre anonymt

En analyse av nesten 300.000 spørsmål fra ungdom skrevet uoppfordret på ung.no, har ført til stor innsikt i hva unge i dag faktisk er opptatt av. Kropp, helse og identitet er noen av temaene som topper lista.

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Batteriproduksjon. Autonom skipsfart. Ny bruk av bioressurser. Ultralyd og helsedata til næringsutvikling. Dette er bare noen av områdene der Norge kan skape helt nye vekstnæringer, konkluderer SINTEF i ny NHO-rapport.