Melanie Magin
Formålet er ofte tilsynelatende å utelukke utenforstående, og skape et inntrykk av at det er «dem mot oss». – Dette er klare kjennetegn ved digital kommunikasjon for disse partiene, sier forsker Melanie Magin. Foto: Kjetil Svensen

– Populistiske partier velger splittende saker med vilje

Populister bruker i langt større grad enn andre kontroversielle saker for å fremme sine politiske budskap. Dette er bevisst.

–Valgforskere fra store deler av Europa har sett på hvordan populistiske partier profilerer seg på Facebook. Resultatet er helt klart.

– Populistiske partier bruker mye oftere kontroversielle, splittende saker når de skal vise seg frem for mulige velgere, sier Melanie Magin. Hun er professor i mediesosiologi ved NTNUs Institutt for sosiologi og statsvitenskap.

Dette er antakelig helt bevisst for å få debatten inn i et spor som disse partiene mener de har fordel av.

Valget til Europaparlamentet i 2024 fant sted i en urolig tid. Krigen i Ukraina pågikk for fullt, et stort antall immigranter ble en stor sak i flere land og klimaendringer var ennå noe folk flest brydde seg om.

Europaparlamentet

  • Europaparlamentet er den ene av EUs to lovgivende forsamlinger, sammen med Ministerrådet. Hovedfunksjonene er lovgivning, budsjettering og kontroll av Europakommisjonen.
  • Parlamentet består av 720 medlemmer, valgt direkte av medlemslandenes borgere hvert femte år.
  • Valgene organiseres nasjonalt med nasjonale lister, men representantene fordeler seg i partigrupper på tvers av nasjonalitet når parlamentet trer sammen.

Kilde: snl.no

Kontroversielt og splittende

Med dette flekkete bakteppet er det fristende for enkelte politiske partier å ta opp såkalte «wedge issues». Dette er kontroversielle saker som splitter velgere. De kan lett brukes strategisk i en valgkamp for å skape sterke følelser og så tvil om andre politiske partiers evne og vilje til å ta tak i dem.

Populistiske partier. Bildet visr professor Melanie Magin.

Melanie Magin. Foto: NTNU

Forskerne analyserte 8748 Facebook-poster fra partier i 13 land. De så både på om postene tok opp kontroversielle saker, og hvordan disse sakene eventuelt ble presentert.

Kanskje er hovedfunnet ikke overraskende i seg selv, men det kan være overraskende at resultatet er såpass tydelig.

– Vi finner at populistiske partier ikke bare bruker kontroversielle saker mer. De presenterer også jevnt over budskapet mer populistisk, med en ikke-liberal språkbruk, sier Magin.

«Dem mot oss»

Formålet er ofte tilsynelatende å utelukke utenforstående, og skape et inntrykk av at det er «dem mot oss».

– Dette er klare kjennetegn ved digital kommunikasjon for populistiske partier, sier Magin.

Meningen kan være å styre den offentlige politisk diskusjonen bort fra problemløsning og isteden skape en debatt om selve det liberaldemokratiske grunnlaget for samfunnet vårt.

Digitale plattformer former debatten gjennom klare budskap, men kan også bidra til en overforenkling av kompliserte tema. Spesielt i tider der flere kontroversielle saker pågår på én gang, bidrar fremgangsmåten til å skape splittelse i samfunnet og en uforsonlig måte å kommunisere på.

– Vi mener temaer som migrasjonspolitikk kan brukes av populistiske aktører som en slags trojansk hest. Meningen kan være å styre den offentlige politisk diskusjonen bort fra problemløsning og isteden skape en debatt om selve det liberaldemokratiske grunnlaget for samfunnet vårt, mener Magin,

Referanse:

Haßler, J., Magin, M., Russmann, U., Wurst, A., Balaban, D., Baranowski, P., Jensen, J., Kruschinski, S., Lappas, G., Machado, S., Novotná, M., Marcos-García, S., Petridis, I., Rožukalne, A., Sebestyén, A., & von Nostitz, F. (2025). Weaponizing Wedge Issues: Strategies of Populism and Illiberalism in European Election Campaigning on Facebook. Media and Communication, 13, Article 10718. https://doi.org/10.17645/mac.10718