Foreldrepakka_lekser
Er du ikke så god i matte selv? Det er ikke så farlig. Dine ferdigheter i matematikk spiller nemlig liten rolle for hvor god du er til å hjelpe til med leksene. Foto: Glen Musk

Hjelp! Det er mattelekse!

Syns du det er vanskelig å hjelpe barna med matteleksene? Fortvil ikke. Dine egne ferdigheter med brøk, algebra eller geometri spiller faktisk liten rolle.

– Foreldres innstilling til matematikk smitter over på barna. Derfor er oppmuntring, nysgjerrighet og tålmodighet langt viktigere enn å ha alle svarene, sier Kjersti Wæge, leder ved Matematikksenteret NTNU.

Som forsker jobber hun med barn og unges motivasjon for matematikk. Hennes hovedfunn samsvarer med internasjonal forskning, som viser at innsats, utholdenhet og matematiske samtaler har stor betydning. Ved å støtte barna på riktig måte kan foreldrene bidra til at barna utvikler en sterkere motivasjon for å lære matematikk.

– Barn og unges læring formes i stor grad av holdningene de møter. Når du som forelder viser at du tror på at barna kan mestre faget, øker også sjansen for at de faktisk gjør det. Husk at barn ofte kan mer enn vi tror, sier Wæge.   

«I vår familie er vi ikke så flinke i matematikk» 

Matematikk blir ofte sett på som vanskelig og har blitt et fag det er greit å ikke like. Om du signaliserer at det er «normalt» å ikke være flink i matematikk, gir du signaler om lave forventninger, og at det er greit om barnet senker sine ambisjoner.

– Alle kan lære matematikk – det handler om tid, innsats og gode læringsstrategier. Sett deg ned sammen med barnet, still spørsmål og la dem forklare hvordan de tenker. Dette styrker både forståelsen og hukommelsen, sier Wæge.  

Hvordan hjelpe med leksene: Tips og råd til foreldre

Spørsmål er viktigere enn løsningen 

Når barnet står fast, er det av og til fristende å hoppe rett til fasiten, men det å mestre matematikk krever, som i idrett og musikk, innsats og utholdenhet. Når foreldre anerkjenner barnas arbeid og innsats og støtter dem gjennom frustrasjonene, øker motivasjonen.   

Gutt sliter med leksene

– Alle kan lære matematikk – det handler om tid, innsats og gode læringsstrategier, sier Kersti Wæge. Foto: Glen Musk

–Barna lærer lite eller ingenting av å få svaret av mamma eller pappa. Les heller oppgaven høyt, og still spørsmål som: «Hva vet vi fra teksten?», «Hvordan kan vi starte?» eller «Hva tenker du?». På den måten gir du rom for undring, prøving og feiling – noe som er helt avgjørende for matematisk forståelse, sier Wæge.  

Øv med hverdagsmatematikk 

Ved å trekke inn tall, måling og beregning i daglige aktiviteter, kan du hjelpe barnet til å se sammenhenger mellom skolematematikk og praktiske situasjoner. For de yngste kan det være å dekke bordet og telle kopper og tallerkener, spille kortspill eller bruke apper med enkel regning.  

For de litt eldre barna kan matlaging være en nyttig arena. Ta dem med på måling, veiing og beregning: Hvor mange porsjoner ris trengs? Hvor stor må gryta være? Hvor lang tid tar det å koke pasta?  

Ungdom kan involveres i å regne på innkjøp eller diskutere renter og sparing.  
 
– Slike hverdagssituasjoner gir ikke bare regneferdigheter, men også innsikt i hvor viktig matematikk er i livet og i samfunnet, avslutter Wæge. 

Referanser:

Kjersti Wæge, Mona Nosrati: Motivasjon i matematikk. Universitetsforlaget

Olaug Ellen Lona Svingen, Ingunn Valbekmo, Kjersti Wæge: Tidlig innsats i matematikk: Å lære, forstå og finne mening i matematikk. Cappelen Damm Akademisk