Kinas to ansikter
Norsk eksport ble ikke betydelig rammet av det dårlige forholdet til Kina. Men sanksjoner rammer andre områder.
KINA: Statsvitenskapelig forskning viser at det sjelden er fullt samsvar mellom en stats politiske retorikk og faktiske handlinger. Studier av mellomstatlig sanksjonspolitikk viser dessuten at hvilke trusler som settes ut i livet vil avhenge av den sanksjonsutøvende statens muligheter og prioriteringer.
Dette bekreftes i vår ferske undersøkelse av de kinesiske straffetiltakene mot Norge i kjølvannet av tildelingene av Nobels Fredspris til Dalai Lama (1989) og Liu Xiaobo (2010).
1989-2010 økte Kinas andel av verdenshandelen fra 2 til 10%. I samme periode vokste Kina sitt bidrag til global verdiskapning fra 5 til 15%. Motoren i dette var en økonomisk liberaliseringspolitikk, utenlandske investeringer, lave arbeidskostnader, og en eksportdrevet produksjonsøkonomi som lenge leverte tosifret vekst. Kina ble omskapt fra utviklingsland til økonomisk stormakt på tyve år. Underveis inviterte Kina seg inn i det gode selskap av internasjonale samarbeidsorganisasjoner. Således økte også Kinas politiske innflytelse.
Mer sensitive
Kinas fremvekst har gjort norske myndigheter mer sensitive for kinesisk sanksjonsretorikk. At kineserne dertil ikke har latt seg overbevise om at den politiker-dominerte norske nobelkomitéen treffer beslutninger uavhengig av den norske regjering, har gjort de diplomatiske uoverenstemmelsene med Kina vanskelig å bilegge.

Kinas fremvekst har gjort norske myndigheter mer sensitive for kinesisk sanksjonsretorikk. Foto: Thinkstock
Selv om Kinas eksport til Norge i 2015 var nesten tre ganger så høy som norsk eksport til Kina (NOK 64 milliarder vs. 23,7), er dette et lite relevant mål for sårbarhet. Viktigere er det at Kina har rykket opp til en sjetteplass som avtaker av norske fastlandsvarer, og er Norges tredje største leverandør av varer.
Da Dalai Lama mottok Nobelprisen i 1989 var norsk-kinesisk samhandel ubetydelig. Handelen var mangedoblet da Liu Xiaobo fikk Fredsprisen i 2010. Hvilke forskjeller, likheter og samsvar er det mellom den kinesiske sanksjonsretorikken og faktisk atferd i 1989 og 2010?
Sterkere i 2010
I begge tilfeller oppfattet kinesiske myndigheter Nobelkomitéens tildelinger som en utidig norsk innblanding i Kinas indre anliggender. Det ble understreket at tildelingen ville få negative konsekvenser for forholdet mellom Kina og Norge.
Vår undersøkelse viser at Kinas retorikk var betydelig sterkere ved tildelingen i 2010 enn i 1989. Den krassere retorikken kan forstås i lys av Kinas sterkere posisjon i globalpolitikken.
Knapt eksportsanksjoner
Mer bemerkelsesverdig er det at den kinesiske kritikken i begge tilfeller knapt ble fulgt opp i sanksjoner mot norsk eksport til Kina, som etter en kortvarig avtapning fortsatte å vokse kraftig. De særlige tiltakene mot norsk lakseeksport ble dessuten undergravet av at norsk laks tilfløt det kinesiske markedet via tredjeland. Selv om Kina hadde makt og mulighet, valgte myndighetene å prioritere egne vekstambisjoner fremfor å straffe Norge alvorlig på pungen.
Der kritikken av Norge fra 2010 har fått en virkning er i kinesernes begrensning av myndighetskontakt. Fraværet av diplomatisk kontakt bekreftes i undersøkelser vi har gjort av besøksprotokollene til Det kinesiske utenriksdepartementet.
Kjent er også at forhandlingene om en handelsavtale er lagt på is. Videre er Norge ett av to Schengen-land som ikke nyter godt av den kinesiske liberaliseringen av visumregler fra januar 2016.
Samlet er dette ganske dramatisk. Ytterligere er norsk deltakelse i store infrastrukturprosjekter avhengig av politiske døråpnere på begge sider. Utenrikshandelen kunne således vært enda større om statene hadde maktet å legge fredspriskonfliktene bak seg.
Kilder: Soraya Baker (2015): Ord og handling i Kinas håndtering av Nobels Fredspris-utdelingene i 1989 og 2010. Trondheim: ISS, NTNU.
Gunnar Fermann (2013): Utenrikspolitikk og norsk krisehåndtering. Oslo: Cappelen Damm Akademisk).
Først publisert i Dagens næringsliv, «Forskning viser at…», 30. april 2016.