Testene som brukes for å sertifisere motorer representerer ikke normal kjøring i særlig grad. Foto: Thinkstock

Urealistiske tester bak VW-juks

  • Publisert 05.10.15

VW-skandalen: avsløring av uante dimensjoner eller storm i et vannglass? spør professor.

VW-JUKS: Professor Terese Løvås  har skrevet en blogg om den såkalte «VW-skandalen».

VW skal ha  jukset med programvaren som styrer motoren til å forstå at bilen er under testing. Da skal den gå optimalt i forhold til utslipp, og dermed møte kravene som gjelder. Men saken er ikke så enkel.

Ikke normal kjøring

— Vi bør prøve å se saken i et større perspektiv enn det at en aktør antakelig har fått urettmessig sertifisering av en motor på et internasjonalt marked, sier hun.

Saken belyser nemlig også to mindre omtalte sider ved saken:

1. Kravene til utslipp er blitt svært strenge.

2. Testene som brukes for å sertifisere motorene representerer ikke normal kjøring i særlig grad.

Et stort dilemma

Løvås mener saken viser at kravene til motorprodusentene nå er så strenge at de har vanskelig for å møte dem. Ingeniørene har spesielt ett stort dilemma:

— Ønsker man å redusere NOx ved å redusere forbrenningstemperaturen, så fyker utslipp av CO og UHC været. Eller motsatt, er man tvunget til å redusere utslipp av CO og UHC så går det på bekostning av høyere NOx, sier hun.

Terese Løvås. Foto: Maren Agdestein/NTNU

Terese Løvås. Foto: Maren Agdestein/NTNU

Det er for tidlig å si noe om hvor omfattende dette jukset er, og professor Løvås vil ikke spekulere i hvor alvorlig det er eller hva slags konsekvenser saken kan få.

Her finner du bloggen VW-skandalen: avsløring av uante dimensjoner eller storm i et vannglass?