Nytt 3D-kamera skal filme i 360 grader
Et norsk 3D-kamera kan bli det første i verden som kan filme i alle retninger.
Tenk deg et videokamera plassert på en Formel 1 – bil, på hjelmen til fallskjermhopper eller blant publikum på en rockekonsert, og at du i etterkant kan spille av filmen i 3D-format i Virtual Reality-briller. Du får skjermen så og si rett på øynene.
Det betyr at du kan oppleve å være Formel 1 – sjåfør fra lenestolen. Du kan se foran bilen, bak bilen, til sidene – og kanskje også på et publikum som heier deg fram. Og det er du som er sjefen og bestemmer synsvinkelen.
Video-opptak i alle retninger
Det lille selskapet MakingView har lenge jobbet med å utvikle et 360 graders videokamera som kan ta opp video i alle mulig retninger.
FAKTA:
Prosjekt mellom MakingView , SquareHead og SINTEF på 22 millioner.
Dette er et BIA-prosjekt (Brukerstyrt innovasjonsarena), dvs. at bedriften får penger fra Norges forskningsråd for å kjøpe inn forskningstjenester. NFR bidrar med 7-8 mill.
Den rivende utviklingen innen VR-briller, som eksempelvis Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear og Sony Project Morpheus, har gitt mange nye muligheter innenfor 3D og Virtual Reality.
Selskapet har i dag teknologi for å ta opp og spille av “sfærisk video”. Det innebærer at video tas opp i alle retninger rundt kamera på samme tid, som man kan spille av på mobiltelefonen, dataskjermen eller i VR-brillene.
Men en ting mangler – følelsen av å være tilstede i en ekte tredimensjonal verden. Ingen har hittil klart å få til en ekte dybdefølelse fra slike sfæriske videoer – og her må det tenkes helt nytt.
3D-effekten skal med
– Innholdet som MakingView lager kan vises i både VR- briller og på mobiltelefoner i dag. Men brukerne får ikke utnyttet brillene fullt ut, opplyser Petter Risholm ved SINTEF IKT.
– For å videofilme i en kule rundt brukeren og få spilt av dette i 3D, trenges det mye lagrings- og prosesseringskapasitet. Det betyr igjen avanserte algoritmer. Det er dette vi som forskere skal hjelpe til med.
Dyppe hodet ned i akvariet
I en kinosal med 3D-film og enkle 3D briller, er det regissøren som bestemmer synsvinkel og hvordan den tredimensjonale opplevelsen skal presenteres. Mange forbinder 3D-kino med å titte ned i et akvarium.
Men for å presentere 3D-opplevelser til en hel kinosal må man inngå en rekke kompromisser som reduserer opplevelsen til et minste felles multiplum.
Derimot har det skjedd en rivende utvikling innen VR-briller, og det har gitt et mylder av nye muligheter til å spisse den tredimensjonale opplevelsen og gjøre den mangfoldige ganger mer naturtro.
– Å gå fra 2D til 3D er et stort visuelt sprang. Når man putter på brillene, popper alt ut av skjermen og blir levende, og du deltar i verdenen. Nå dypper man så og si hodet ned i akvariet, sier Risholm.
Marked i vekst
Stadig flere ser mulighetene som ligger i 3D og Virtual Reality, og store selskaper satser penger på VR-briller som finner ut hvor du har blikket ditt. Basert på hodet og øynenes bevegelser justerer brillene det som blir vist på skjermen slik at om du står i et rom og snur deg rundt, er du plutselig med i spillet. Men teknologien er hovedsakelig utviklet for spill.
–Med et videokamera åpnes det opp for å lage andre ting enn spill. Om du for eksempel setter et kamera framme på scenen under en konsert, kan du i etterkant ta på deg VR-brillene og få konserten fra alle vinkler. Ved å snu deg, kan du se på trommespiller, publikum, gitarist. Brillene gir tilstedeværelse og DU er i førersetet, sier daglig leder Are Vindfallet i MakingView AS. – 3D-markedet er i sterk vekst, og hvis vi lykkes med å utvikle en 360 graders 3D-teknologi, vil investorene stå klare.