Mobilhit byr på juleversjon
I bryllup i Dubai og klasserom i USA. Millioner av mennesker spiller Fun Run med hvem som helst, hvor som helst – hver eneste dag.
Det begynte som en guttedrøm og endte opp med spill-appen Fun Run som har blitt lastet ned 30 millioner ganger på ett år. Forrige uke lanserte Dirtybit oppdateringen Fun Run 2.0 som kan føre spillet til topps på App store USA på ny. Suksessteamet er de eneste norske apputviklerne som har klart å bli #1 i USA.
Men visste du at flere av Dirtybit-gjengen fremdeles studerer i tillegg til å arbeide fulltid med spillet som de sammen bygde opp helt fra den spede begynnelse?
Lesesal som base
Du har sikkert observert flere snike seg unna det de egentlig burde holde på med for å spille Fun Run. Enten det er på lesesalen, bussen, eller til og med i møter på jobben. De samme unnasluntrerne er heller ikke alene. Siden spillet ble lansert i september i fjor har det blitt lastet ned over 30 millioner ganger, og har 10 millioner aktive brukere i måneden. Lenge hadde NTNU-studentene lesesalene på skolen som base. Det var helt til spillet ble lastet ned mer enn 100.000 ganger i døgnet, og passerte de virkelige store spillgigantene på listen over populære gratis-apper.
– Da måtte vi bare tenke nytt. Det gikk til slutt ikke an å administrere og utvikle spillet fra en lesesal når det tok så av som det gjorde, sier forretningsansvarlig og co-founder av Dirtybit, Nicolaj Broby Petersen fra Oslo om spillet som på sitt meste ble lastet ned over en halv million ganger på én dag.
Sammen med medstudent Erlend Børslid Haugsdal grunnla han firmaet i 2011 da de begge studerte datateknikk ved NTNU. Nå har selskapet åtte ansatte og er lokalisert i Teknobyen i Trondheim. Halvparten av dem er ferdig med studiene, mens resten blir ferdige til våren. Selv går Broby Petersen på sisteåret av en mastergrad ved NTNUs Entreprenørskole.
Blodige bjørnefeller
Kontoret de leier i Teknobyen kan minne litt om selveste Google med egne rom der man kan få utløp for kreativiteten. På pauserommet står en god og myk sofa, en flatskjerm og kalde øl som ligger og venter i kjøleskapet – til arbeidsdagen er over og gjengen kan spille enda mer sammen.
Dirtybit er det første selskapet som har gjort suksess med et såkalt multiplayerspill i sanntid. Totalt har Fun Run vært ranket som #1 i hele ti forskjellige land. Alt ved spillet har NTNU-studentene gjort på egenhånd – utvikling, programmering, design og markedsføring. Fun Run er et multiplayer-kappløp for opptil fire spillere, som kan lastes ned gratis for Android, Iphone og Ipad. Spillet kan kanskje best beskrives som om det velkjente «Happy Tree Friends» skulle parret seg med Mario Kart Race og avkommet fikk det beste fra begge verdener, nemlig den blodige humoren fra serien og de gøyale spillfunksjonene fra Mario Kart. I spillet er man små søte kosedyr som springer kappløp med hverandre og samtidig prøver å drepe hverandre med bruk av lynnedslag, blodige bjørnefeller og spinnende sagblader.
Verdens mest populære
Med braksuksessen som kom bare måneder etter at spillet først ble lansert, var det bare å forvente at interessen for spillet ville dabbe av etter hvert som tiden gikk. Men med lanseringen av vinterversjonen av spillet – Fun Run 2.0 – opplever Dirtybit-gjengen at spillet igjen klatrer på topplistene.
– Det er egentlig helt sykt at vi er på vei oppover igjen nå, ett år etter vi lå på topp, og fortsatt uten å ha brukt en eneste krone på markedsføring av spillet. Det er det få før oss som har klart, sier Broby Petersen.
Den nye oppdateringen gir spillerne seks nye vinterbaner å spille i og man kan velge mellom to nye spillkarakterer – en pingvin og en isbjørn. I tillegg er annet tilbehør sluppet i forbindelse med jul og vintersesongen som snøballer, gaver, ski og snowboard. Dirtybit-gjengen har også gjort en del tekniske oppdateringer for å forbedre spilleopplevelsen.
Stopper ikke her
Selv om spillet er gratis, er det likevel penger å hente i spill som Fun Run. Det er et såkalt In-App purchase spill, der brukerne kan velge å kjøpe seg mer utstyr om de ikke har tålmodighet til å vinne det ved å spille.
– Hele 70 prosent av selve totalinntekten på App Store er det apper med In-App purchase som står for. Det er her kundene legger inn mest penger, og det er noe vi har tjent bra på med Fun Run foreløpig. Vi er likevel fullt klar over at det er vanskelig å forutsi utviklingen i spillbransjen som er veldig flyktig og går i bølgedaler, sier Broby Petersen og forklarer at de har lagt en del kapital til side i tilfelle et av deres neste spill ikke skulle slå like godt an som Fun Run.
Men selv om det er vanskelig å holde i live et spill, siden levetiden gjerne ikke er mer enn ett til to år, er det lite som tyder på at studentenes suksess skal stoppe med Fun Run. De har også spillet Drop the Box i bagasjen, og til neste år vil de lansere et helt nytt spill. Her er de søte dyrefigurene fra Fun Run byttet ut med små monstre som man kan trene og følge i et mer langvarig spill. Dirtybit-gjengen håper de kan holde på drømmejobbene og leve av å lage spill i mange år fremover.
Stort i Midtøsten
Ifølge Dirtybit-gjengen er mye av Fun Run sin suksess takket være sosiale medier. Siden man må vite brukernavnet til dem man ønsker å spille mot for å kunne legge dem til som venner, har #funrun blitt en mye brukt hashtag når folk søker etter spillkompiser. Det var på den måten at snøballen virkelig fikk fart på seg og begynte å rulle. Bilder som er tagget med Fun Run på Instagram viser at folk spiller overalt og når som helst. Og ikke bare i USA, også spillentusiaster i Sveits, Singapore, Israel og De Arabiske Emirater har tatt spillet til sitt hjerte.
– Vi opplever spesielt en stor vekst i arabisktalende land. Der har det rett og slett tatt helt av. De baker kaker med figurene fra spillet på, dekorerer vannscootere og har til og med satt opp Fun Run-musikaler. Det er veldig spesielt, for å si det mildt, sier Broby Petersen og legger til at de på grunn av interessen fra Midtøsten har oversatt spillet til åtte ulike språk, deriblant arabisk.
Her finner du en promovideo fra en musikal som trolig stammer fra Irak.
Men selv om de har opplevd en solid vekst på grunn av den enorme suksessen, kan de fortelle om en tøff konkurranse i spillbransjen. Dirtybit-gjengen har også opplevd at spillet har blitt kopiert som følge av suksessen.
– Det finnes mange spill der ute nå som enten er rene kopier av Fun Run, eller i hvert fall er tydelig inspirert av spillet vårt. Det er veldig gøy at vi har vært med på å starte en trend for denne typen spill, men samtidig viser dette at vi hele tiden må strekke oss enda lengre for å kunne ligge foran konkurrentene. Det gjør vi ved å ta i bruk enda mer innovativ teknologi og nye konsepter i neste spill, Broby Petersen.