God kjemi: NTNU-forskere jobber med nevrovitenskap på insekter.

Studerer nattsvermerens luktesans

På mikroskopisk nivå er det er mange slående likheter mellom mennesker og insekter − ikke minst når det gjelder luktesansen.

En hann-nattsvermer av arten Heliotis virescens flyr målbevisst mot det han nettopp har kjent lukten av: en hunn som faktisk kan befinne seg opptil én kilometer unna.

Nattsvermerhannen har egne luktbaner som gjør at han kan gjenkjenne duften av en hunn av samme art på lang avstand.  Hunnen skiller ut et lettflyktig feromon, altså et kjemisk signalstoff eller duftstoff, som hannen plukker opp med sine velutviklede luktereseptorer. Feromonsporet etter hunnen trigger en adferdsrespons hos hannen som gjør at han straks setter kursen mot kilden – altså hunnen.

Når det oppstår søt musikk mellom mennesker, sier vi ofte at kjemien stemmer, og hos nattsvermerne er det ingen tvil om at dette er tilfelle. Denne hann-spesifikke seksualresponsen på lukt finner vi ikke hos mennesker, men det er likevel mange bemerkelsesverdige likheter mellom vårt og insektenes luktesystem.

Luktebaner hos ulike organismer

Likhetene omfatter blant annet strukturen på det sensoriske luktenevronet – en liten nervecelle som via to forgreininger danner en direkte forbindelse mellom hjernen og verden utenfor. Også menneskets luktelapp og insektets antennelobe, altså hjernens primære luktsentre, har en slående likhet i form av et nervenettverk som består av kuleformede strukturer kalt glomeruli.

Slik ser nattsvermerhjernen ut forfra. Ved å bruke en spesiell fargingsteknikk, er synapseområder synliggjort. For eksempel kan hjernens primære luktsenter (antenneloben) som består av kuleformede strukturer, ses i hver hemisfære. Foto: NTNU

Foto: NTNU

– Luktesansen beskrives ofte som den mest primitive av sansene. Alle organismer, fra encellede bakterier opp til mennesket, har utviklet et system for å detektere kjemisk stimuli fra omgivelsene. Det evolusjonært gamle luktesystemet viser, mer enn noe annet sansesystem, slående likheter hos de ulike organismer, forteller professor Bente G. Berg ved Psykologisk institutt ved NTNU.

Lukt og instinkt

Hos nattsvermerne utløser bestemte lukter straks en instinktiv handling eller en refleks. Ett av særtrekkene ved oss mennesker er at vi klarer å overstyre instinktene våre; vi klarer å gjøre noe annet enn det vi synes «biologisk bestemt» til umiddelbart å gjøre.

Likevel er også vårt luktesystem i bemerkelsesverdig grad koblet til instinktive reaksjoner. Vi brekker oss av enkelte illeluktende substanser, og vi kan få «vann i munnen» av god matlukt. Luktesystemet er også koblet til emosjoner og hukommelse, og enkelte lukter kan for eksempel fremkalle minner fra tidlig barndom. Det virker derimot som om luktesystemet er relativt svakt koblet til vårt intellekt, som for eksempel analytisk tenkning.

Liten skapning egnet for luktforskning

Bente G. Berg og kollegene utgjør den eneste norske forskningsgruppen som jobber med nevrovitenskap på insekter. Internasjonalt benytter imidlertid en rekke forskere virvelløse dyr, heriblant insekter, i studier av nervesystemet.

Det norske forskningsmiljøet så dagens lys i 1980, da professor Hanna Mustaparta startet sin virksomhet ved det som den gang het Zoologisk institutt.

I dagens laboratorium ved NTNUs Psykologisk institutt finnes avansert vitenskapelig utstyr for ulike eksperimentelle tilnærminger, samt plexiglass-beholdere med både hann- og hunn-nattsvermere.

Med sin utsøkte luktesans og relativt enkle nervesystem er det lille insektet spesielt godt egnet som modellobjekt for utforskning av luktesystemets mange hemmeligheter.

Den russiske gjesteforskeren Mikhail Zhemchuzhnikov setter fargestoff i spesielle områder av nattsvermerhjernen for å kartlegge sentrale nervebaner  Foto: Lena Knutli, NTNU/SVT

Foto: Lena Knutli, NTNU/SVT

Lyden av hjerneaktivitet

Forskerne kan for eksempel åpne skalletoppen på et levende insekt, slik at hjernen, som er mindre enn et knappenålshode, blir eksponert. Deretter stikkes enn tynn glasselektrode inn i det hjerneområdet man ønsker å undersøke. Glasselektroden inngår i en strømkrets, som også består av blant annet en referanseelektrode og en forsterker. Dersom forskeren klarer å penetrere ett enkeltnevron, kan den nevrale aktiviteten registreres i form av nerveimpulser.

Disse elektriske signalene kan både ses og høres ved hjelp av skjerm og høyttaler som inngår i strømkretsen. Den levende nattsvermeren stimuleres med ulike dufter som forskerne blåser over insektets «nese», det vil si antennene. Duftene kan være biologisk relevante blomsterdufter eller feromonene som hunnen sender ut for å tiltrekke seg hannen. Hvis nevronet reagerer på en duftsubstans, endres frekvensen av nerveimpulser.