Nytt konsept for skipsskrog

Skrogdesign med form av et strykejern gjorde tidligere NTNU-student Øyvind Gjerde Kamsvåg til vinner av «Årets ingeniørbragd 2005». Den nye skrogformen til Ulstein Design, Ulstein X-Bow, har et stort volum i baugen. Dette gir god oppdrift i sjøen. I tillegg gir den smale, lange vannlinjen lavt energiforbruk. Det nye konseptet er testet i bassenget til SINTEF Marintek i Trondheim. – Skroget beveget seg mindre i sjø enn ventet, og sjøen slo ikke mot baugen som på vanlige skrog. Det betyr mye for mannskapet som oppholder seg framme i skipet, sier Kamsvåg til Teknisk Ukeblad, som står bak ingeniørbragd-konkurransen.

Rederiet Bourbon Offshore Norway i Fosnavåg har bestilt tre offshorefartøyer med det nye X-Bow-designet. Det første skal leveres i mai i år og har fått navnet Bourbon Orca etter den latinske betegnelsen på spekkhoggeren.