Livets tråd

• Publisert 01.11.04

I gamle dager lærte skolebarn at DNA var et politisk parti. I dag ser de ordet daglig i avisoppslag om uoppklarte drap: Tre bokstaver omgitt av tragisk død. Ikke så lett å huske, da, at molekylene det handler om, rommer selve livets hemmelighet.

De fleste vet at DNA er koden som gjør at du er du og jeg er jeg. Men de færreste tenker over at de ørsmå byggesteinene er svære bibliotek som alle levende vesener bærer med seg. De livsviktige tvinnede trådene rommer «arbeidstegninger» for proteinene hver enkelt celle kan lage. Daglig studerer forskere verden over de magiske DNA-molekylene.

Et ledd i alt fra kreftforskning til artsbestemmelse av insekter. SINTEF har virksomhet som griper rett inn i avisenes blodige titler. Forskningsinstituttet har sin del av æren for ny teknikk som raskt og enkelt kan hente livets tråd ut av biologiske spor som er etterlatt i dødens skygge.

Kilde: Lars Kilaas, SINTEF Materialer og kjemi Foto: ImageBank. Databehandlet bilde av DNA (dobbeltråd) tatt med elektronmikroskop.