LESERREAKSJONER

Leserreaksjoner stiles til redaktørene: [email protected]

eller [email protected] og merkes «leserbrev».

I enden av Norge?

Ketil Albertsen, bosatt i Mo i Rana, har reagert på følgende formulering på side 19 i juninummeret: «I en annen ende av Norge, i Mosjøen, besøker Gemini en oppfinner…» – Det er jo en festlig formulering, når vi tenker på at nettopp i Mosjøen finnes det punkt som i både nord-sør og østvest- retning er Norges midtpunkt, skriver Albertsen. Og det har han selvfølgelig helt rett i.

Førstehjelp til Lorentzen

Jan Olav Sandøy iler til med førstehjelp til professor Svein Lorentzen som i siste miniportrett lurte på hvorfor små barn trives på skolen, mens eldre barn altfor ofte ikke gjør det: «Fordi små barn opplever skoledagen som forholdsvis strukturert og meningsfull,» skriver Sandøy, og fortsetter med at for de større finnes det ikke systematisk tilrettelagte opplegg der innhold og læringsteknikker er skreddersydd slik at elevene kan oppfatte fagene som interessante.

Lærerne mangler opplegg for oversikt, struktur, konsentrasjon, framdrift, opplevelse, hensikt/nytte og høy innlæring. «De shopper litt her og der, plukker noen skolebøker som er sentralt godkjent, lager ukeplaner i full fart, skremmer elevene med nedsatte karakterer og arrangerer marerittaktige tentamen-race flere ganger i året, som ikke er egnet til annet enn å nedbryte enhver læringsstruktur/glede,» skriver Sandøy, som mener at å utvikle lærernes formidlingsevne og -glede er vel så viktig som å øke den faglige kompetansen.