I tillegg til å være nyttig i læringssituasjoner i skolen, er også oppdateringen nyttig for de som bruker Kahoot! i sosiale sammenhenger eller på jobb. Foto: Felix Seifert, NTNU

Stor app-oppdatering fra Kahoot!

Nå kan elever på Apple iOS og Android lage sine egne læringsspill, direkte i mobilappen. Og quizmastere kan lage sine egne kahooter på mobilen.

Det begynte i det små ved NTNU. Nå brukes den spillbaserte læringsplattformen Kahoot!  av 70 millioner unike brukere verden over hver måned, og av 1 av 2 norske lærere.

I dag lanseres den største app-oppdatering siden høsten 2017: Nå kan elever på Apple iOS og Android lage sine egne læringsspill, direkte i mobilappen. I klasserommet, på vei til eller fra skolen eller hjemmefra.

Oppdateringen sørger også for at elevene kan lede klassen ved å presentere sine egne spill direkte fra appen via Airplay eller Chromecast, eller ved å bruke lesebrett eller mobilen som hovedskjerm.  

Ideen til spillet kom fra NTNU-professor Alf Inge Wang ved Institutt for datateknologi og informatikk.

Kahoot! ble bygget på pedagogikken “learners to leaders”, en pedagogikk som baserer seg på at elever får både økt læringsutbytte og økt mestringsfølelse og motivasjon når de får ta kontroll over sin egen læring, utfordre andre, tenke kritisk og være kreative. Med dagens app-oppdatering tar Kahoot! et  stort steg i denne pedagogiske retningen.

I tillegg til å være nyttig i læringssituasjoner i skolen, er også oppdateringen nyttig for de som bruker Kahoot! i sosiale sammenhenger eller på jobb. Quizmastere kan nå lage sine egne kahooter på mobilen, velge og redigere bilder fra mobilen og legge de direkte inn i spillet, utfordre venner, kolleger eller familie.

Kahoot! sin app-oppdatering inkluderer også en integrasjon med Apple sitt Classkit API. Dette gjør Kahoot! til en av de aller første appene som blir integrert i Apples nye Schoolwork app, en app som skal hjelpe lærere å gi elevene oppgaver, måle læring og framgang og hjelpe dem til økt læringsutbytte.