Gemini ung: DEN DEILIGE KRIBLINGEN

Du er i en butikk og finner verdens råeste genser. Det kribler, du har så lyst på den! Akkurat da skjer det noe i hjernen.

Prefrontal Cortex og Dopamin. Vanskelige ord, og du kommer antageligvis ikke til å huske dem, men dette er ting i hjernen som er i full sving når du faller for fristelser.

SHOPPOMANI

Prefrontal Cortex er en del av hjernen. Den ligger like bak pannebeinet, utvikler seg med alderen, og er med på å styre de fornuftige beslutningene vi tar. Det er lett å forstå: Barn faller lettere for fristelser enn voksne. Er du under 20 år, vil det antagelig bety at din Prefrontal Cortex ennå ikke er på topp og at følelsene styrer mer enn fornuften.

Det merkelige er at Prefrontal Cortex svekkes når du blir eldre, nesten på samme måte som hukommelsen.

Dopamin er et stoff som frigjøres og «belønner » hjernen når du shopper, spiser sjokolade eller gjør andre ting som føles godt. Dopamin er et signalstoff. Det er stoffer som gjør at hjernecellene «snakker med» hverandre.

Hvis belønningssystemet tar overhånd, kan det slippes fri så mye dopamin at det gir deg vaner. Gjerne dårlige vaner.

– Det er gjerne det som skjer når folk blir spillegale eller alkoholikere. Det finnes også «shoppomane», mennesker som er avhengige av å shoppe. Vellysten de føler, er så sterk. I tillegg er gjerne deres Prefrontal Cortex mer umoden, slik at de ikke klarer å stå imot sine lyster, forteller hjerneforsker Erling Tronvik (33). (Han er egentlig hodepineforsker, men er generelt opptatt av hvordan hjernen fungerer.)

REKLAMEFORSKNING

Den gode følelsen vi får av å shoppe, er av interesse for alle som har noe å selge, og ikke minst for reklamebransjen. Nettopp derfor er det gjort en del undersøkelser på «shopping-mekanismene» i hjernen. Forskerne har blant annet sjekket ut elektriske impulser og målt aktivitetsnivået på spesielle steder i hjernen.

Det er antageligvis flere steder i hjernen som er i aktivitet når du føler lyst under shopping. Et sportsbilfirma sjekket hva som skjedde når forsøkspersonene så bilder av forskjellige bilmodeller:

– Når fronten var avbildet, reagerte hjernen på samme sted som vi reagerer når vi ser et ansikt. Kanskje fordi frontlyktene minner oss om øyne, forteller Erling.

Det skjer noe med Anette og Sara Angela når de er på shopping.

Det er en spesiell følelse å ha penger til å shoppe. Da kan vi bruke hele dagen, sier Anette Sæther og Sara Angela Pettersen.

– Hvordan er denne følelsen da?

– Det kribler i kroppen, sier Sara Angela. Når hun prøver et plagg hun liker, sitrer det om mulig enda mer: – Du blir nesten hekta… Begge to mener at det klør i fingrene og litt i hele kroppen når de finner noe de liker. De sammenligner shopping med sjokoladespising.

– Hva er forskjellen på shopping-følelsen og sjokolade- følelsen?

– Etter en sjokolade går følelsen over nesten med en gang. Med en ny genser henger den i ganske lenge, sier Anette.

– Hvis jeg har lyst på en genser, føles det på samme måte som når jeg har lyst på en sjokolade, syns Sara Angela. –

Er det som forelskelse?

– Å være forelska er en litt «villere» følelse, ler Anette. – Du blir liksom gladere av begge deler, da, slår Sara Angela fast.