Blodig alvor i Trondheim

Hjertet er kroppens viktigste muskel, men er det sterkere enn armmusklene dine? I helga kan du utfordre deg selv til duell i blodpumping.

Årets forskningstorg åpner i dag, og hundrevis av forskere øser ut kunnskap i form av artige påfunn, skumle oppfinnelser og spreke utfordringer. Hans Torp ved Det medisinske fakultet, NTNU er en av forskerne som skal gi oss vitenskapelig påfyll.

Forsker Hans Torp har med seg en «hjertemaskin» til Forskningstorget. Her tester forskerlinjestudent Lene Anette Rustad blodtrykket hans.

Han tar med seg ultralydmaskinen sin ut på gata for å måle blodets fart akkurat i det det forlater aorta og går inn i hjertet. For å greie det, bruker de doppler-teknikk.

Hjerterått

– Vi bruker en del matematikk i teknikken. For å ta et eksempel: Når det kommer en bil mot deg, hører du lyden av den. Akkurat idet bilen passerer deg, forandres lyden. Når lyden går ned en hel tone i løpet av ett sekund, kjører bilen 70 kilometer i timen. Når vi måler i hjertet, bruker vi lyden som reflekteres fra blodet, forklarer Torp.

Etter at farten på blodet er målt, får testpersonene forsøke å pumpe om kapp med blodet sitt. Forskerne har hengt opp to tanker med «blod». Først måler de blodtrykket, så regulerer de høyden på den ene tanken slik at det tilsvarer trykket.

– Så er det bare å pumpe, sier Torp, og tester selv. – Det er veldig tungt. Hjertet er en sterk muskel?

Hemmelig kjendis

Det sprekeste innslaget i Trondheim er nok skihoppsimulatoren fra Seksjon for bevegelsesvitenskap ved NTNU. Her får publikum teste Olympiatoppens egen treningsmaskin.

Alle hopp blir filmet og målt, og testpersonene får råd og vink knyttet til prestasjon og teknikk. Lørdag kommer en hoppekspert og demonstrerer. Hvem kjendisen er, er fortsatt en godt bevart hemmelighet?

Slimete kunnskap

Kjemi, fysikk og bioteknologi er hovedingrediensene i Forskningstorgets Minilab. Forskerne vil vise fram hvordan du ved hjelp av ting du finner hjemme kan isolere DNA fra en løk, og her får publikum nærmere bekjentskap til bakterier og mikroorganismer.

I tillegg vil nok små kjemikere like «Slimverkstedet»: Ved hjelp av hemmelige ingredienser skal forskerne lære bort hvordan slim enkelt kan lages.

– Vi tror at både fagmiljøene her på NTNU og de eksterne institusjoner har masse spennende å vise fram! Det artige med Forskningstorget er måten forskerne tar imot publikum på og lar dem få prøve ting, smake, lukte og rett og slett oppleve hvor spennende forskning er, sier prosjektleder Åse Sjømæling fra Informasjonsavdelingen.