Elbiler for landeveiskjøring

Forskere fra Trondheim og Warszawa samarbeider om å utvikle en ny generasjon elbilmotorer – med teknologi fra andre verdenskrig.

Professor Pawel Mazuro ved Det tekniske universitet i Warszawa har i flere år jobbet med å utvikle en aksialmotor, som kan bli et mer miljøvennlig alternativ til dagens forbrenningsmotorer. NTNU bidrar i samarbeidet med et etablert miljø av forskere innen modellering av forbrenningsprosesser, samt en ny motorlab.

– Aksialmotorer har mye bedre effekt enn dagens forbrenningsmotorer med samme vekt. Den har dermed potensial for betraktelig lavere utslipp. Vårt mål er å lage en liten forbrenningsmotor som skal fungere som backup i elektriske biler. Om elbiler skal fungere utenfor bykjerner, er det essensielt at de ikke er 100 prosent avhengig av batteri. Denne motoren kan lade opp batteriet på kort tid, sier professor og prosjektleder ved NTNU, Terese Løvås til Teknisk Ukeblad.

– Aksialmotorer ble utviklet allerede under andre verdenskrig til bruk i fly, men ingen klarte å produsere dem med tilstrekkelig presisjon. I dag har vi teknologien som skal til for å industrialisere slike motorer, mener professoren.