Ny bedrift: Finner rust med ultralyd

Ultralyd kan brukes til så mangt, også til å oppdage rustproblemer i skip. Rust fører til at platene i skroget blir tynnere. Platetykkelsen kan måles ved hjelp av ultralyd, og dermed kan man lett fastlå om et skip har rust, og i så fall hvor.

Prøvetakingen foregår ved at skipsskroget skannes utvendig ved hjelp av en ultralydbjelke som senkes ned i vannet. Resultatene foreligger allerede etter noen timer.

Dagens metoder for å gjøre dette er langt mer kostbare. Der må tanken tømmes og renses før man tar stikkprøver innvendig i skroget med en håndholdt probe – og resultatene kommer ofte ikke før om noen uker.

Ideen er utviklet i bedriften Sensorlink, av tidligere Sintef-ansatte. Den er patentert, og det er utviklet en miniatyrversjon av apparatet.

I full størrelse vil det bli rundt 50 meter langt. Oppgaven med å kommersialisere og få produktet ut på markedet ligger hos det nystartede selskapet ShipScan som består av studentene Thor Egil Solhaug, Børre Tingstveit og Benjamin Golding fra NTNUs entreprenørskole. Forretningsideen var en av finalistene til DnB NORs innovasjonspris i mars og vant Venture Cup i mai.