Teamet bak årets utgave av DNV Fuel Fighter ser fram til å konkurrere i Eco Shell Marathon. Foto: DNV Fuel Fighter/NTNU
Teamet bak årets utgave av DNV Fuel Fighter ser fram til å konkurrere i Eco Shell Marathon. Foto: DNV Fuel Fighter/NTNU

Full fart med hydrogen på tanken

Årets DNV Fuel Fighter veier bare 120 kg, går på hydrogen og tar i bruk nyskapende brenselceller.

Et team på 17 studenter fra ulike linjer ved NTNU har bygd årets DNV Fuel Fighter. Om få uker konkurrerer den med 30 andre studentbygde, energieffektive racerbiler i Eco Shell Marathon i London. «The way forward», som er slagordet for teamet, understreker motivasjonen bak prosjektet.

Veitrafikk står for rundt 60 prosent av klimagassutslippene i Norge. Privatbiler er den største synderen, og står for over halvparten av utslippene innad i veitrafikken. Nytenking og utvikling av kompetanse med tanke på bærekraftig transport, er et viktig område for NTNU.

Bilen som denne gruppa har utviklet, går på hydrogen og tar i bruk nyskapende brenselceller for å ta bilen framover. Chassiet er laget av karbonfiber – et særdeles lett, men samtidig svært sterkt materiale – som gjør at bilens vekt er på oppsiktsvekkende kun 120 kg.

Les mer om prosjekt i et blogginnlegg som teamet har skrevet på NTNU Tech Zone.

Teamet har nedlagt uttallige arbeidstimer for å utvike årets bil. Foto: DNV Fuel Fighter/NTNU

Teamet har nedlagt uttallige arbeidstimer for å utvike årets bil. Foto: DNV Fuel Fighter/NTNU