KORTNYTT
Kritisk, men allikevel med: Stadig flere eldre finner veien til sosiale medier, selv om de oppfatter dette som en kanal for skryt og overflatiskhet. Illustrasjonsfoto: SINTEF.

Eldre mener sosiale medier er overfladiske

En SINTEF-undersøkelse tyder på at den eldre generasjon tar et aktivt valg når det gjelder hvorvidt de skal være aktive i sosiale medier.

Mange av de spurte i undersøkelsen oppfatter Facebook som en overfladisk sladrekanal. «De ser ikke en positiv delekultur, men heller en egokultur, hvor individene kringkaster innhold om seg selv», skriver Forskning.no, som først dekket saken.

Gjennom dybdeintervjuer fant forskerne ut hvorfor mange av de eldre brukerne ikke vil være på sosiale medier. En del er bekymret for personvernet og informasjonssikkerheten på sosiale medier. Andre mener de greier seg med e-post, telefon og andre kommunikasjonsmidler. Noen frykter at sosiale medier rett og slett ødelegger kommunikasjonen mellom mennesker.

Likevel bruker stadig flere eldre mennesker sosiale ­medier, og det er Facebook som dominerer som kanal. Mange bruker sosiale medier til å  følge med i livene til  barnebarn og  slektninger, og til chatt.