KORTNYTT
Kasper Trolle Borup og Kim Lynge Sørensen i vindtunnelen. Foto: UBIQ Aerospace

Antifrysteknologi får støtte

UBIQ Aerospace har hentet inn penger som skal brukes til å videreutvikle antifrysteknologi for førerløse fly.

– Dette er en unik mulighet for UBIQ til å vokse og gjøre teknologien tilgjengelig for kunder som vil operere under kalde forhold, sier administrerende direktør Kim Lynge Sørensen, og peker på at selskapet har globale ambisjoner.

Pengene er såkalt venturekapital, og skal blant annet brukes til å videreutvikle en teknologi som forhindrer at is dannes på vingene til førerløse fly. Den kan fullstendig endre hvordan førerløse fly brukes under kalde forhold. Det amerikanske investorselskapet Lupa Systems bidrar sammen med NTNU Accel.

UBIQ Aerospace har sitt utspring fra AMOS ved NTNU. Teknologien er i stor grad utviklet her. TTO er største eier, sammen med oppfinnerne av teknologien.

Testes ut

Ideen bak bedriften kom da Kim Lynge Sørensen fikk nyss i at den amerikanske kystvakten hadde problemer med nettopp nedising av sine førerløse fly. Dette kostet kystvakten store beløp hvert år.

UBIQ ble stiftet i 2017 av professor Tor Arne Johansen ved Institutt for teknisk kybernetikk ved NTNU, NTNU TT, Kasper Trolle Borup (CTO) og Lynge Sørensen.

En prototype ble testet ut allerede i 2015 i Alaska. Både den amerikanske kystvakten, US Air Force og NASA har vært involvert. Nylig ble teknologien testet med hell i en vindtunnel i Finland. I vinter skal potensielle kunder teste den på flyene sine. Planen er at teknologien gjøres kommersielt tilgjengelig fra tidlig neste år.