Veiene skal klimasikres
Veier renner bort, og bruer raser sammen under voldsomme vannmasser. Det er på tide å bringe klimadata med i betraktningen når man bygger veier, mener forskere ved NTNU.
Veier renner bort, og bruer raser sammen under voldsomme vannmasser. Det er på tide å bringe klimadata med i betraktningen når man bygger veier, mener forskere ved NTNU.
Materialtretthet, ikke konstruksjonsfeil, er sannsynligvis årsaken til at broen i Minneapolis, USA kollapset. Amerikansk infrastruktur er i dårlig forfatning, sier professor i konstruksjonsteknikk ved NTNU, Kolbein Bell.
Et menneske kommer brått ut i veibanen. Hvordan reagerer du?
Nye biler vil føre til færre trafikkulykker, mener trafikkforskere i […]
Over budsjettet til Samferdselsdepartementet for 2007 er det satt av […]
SINTEF er eneste nordiske partner i det ferske EU-prosjektet CityMobil […]
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har blitt varm i trøya. Og […]
Nytt betjeningssystem for kløtsj i store lastebiler gir bedre kjøring, bedre økonomi og bedre miljø.
Hva er best av boring og sprengning på dobbeltsporet på […]
Trafikkforsker Kristian Sakshaug ved SINTEF advarer mot Vegvesenets planer om […]
Unge menn på landsbygda liker å leve farlig: Den høyeste […]
Unge menn på landsbygda liker å leve farlig. Det gir seg utslag i flere alvorlige trafikkulykker.
Senter for jernbanesertifisering ved SINTEF IKT har blitt utnevnt til […]
Dypt inne i tunnelen venter marerittet. Traileren foran meg brenner.Hva gjør jeg nå?
ABB har utviklet en ny generasjon signalanlegg for jernbane. Dette […]
Hva har fokus i miljøet ditt akkurat nå? Vi konsentrerer […]
Et nytt merkesystem på veiene, med doble striper og brede […]
Kulturkollisjoner står i kø når innvandrere skal ta norsk førerkort.
Trafikalt grunnkurs skal være problemorientert. Det er det imidlertid ikke, og ansvarsløse holdninger hos ungdommen får ingen konsekvenser.
Electronic Stability Program (ESP) finnes på de fleste nye biler. […]
I dag oppleves terminalene ofte som flaskehalser i transportkjedene. Transportetatene […]
Hvert år kræsjer fly og helikoptre i høyspentledninger, vindmøller, høye […]
Tidsfristen er 30 dager. Du har ti skip og 30 laster som skal til ulike mottakere. Og hver dag kan du tape eller vinne 50 000 dollar per skip.
Dommene etter alvorlige transportulykker de siste 30 årene viser store variasjoner. Sikkerhetsforskerne er opptatt av bakenforliggende årsaker. Rettsvesenet har fokus på føreren.