Brukere justerer høreapparatet selv
Mer enn 20 prosent av folk med høreapparat bruker utstyret mindre enn én time daglig på grunn av problemer med tilpasning. Nå blir brukeren selv med på å stille inn apparatet.
Mer enn 20 prosent av folk med høreapparat bruker utstyret mindre enn én time daglig på grunn av problemer med tilpasning. Nå blir brukeren selv med på å stille inn apparatet.
Om testene går godt kan en oppfinnelse som reduserer drivstofforbruket hos skip settes i produksjon. Britiske aktører er med.
Massiv overgang til elbiler vil være en gavepakke for et kraft-Norge som åpenbart sliter med å finne vindkraftkunder.
Det brukes stadig oftere ultralyd. Nå er det utviklet en app som skal lære opp helsepersonell til å tolke ultralydbildene.
På enkelte veier kan vi spare store summer ved å skifte til mer slitesterk asfalt. Kanskje snakker vi om flere hundre millioner i året.
Aalberg Audio og gitareffekter har funnet opp trådløst utstyr som setter rockemusikere i stand til å fjernstyre effektbokser. Nå lanseres innovasjonen på det amerikanske markedet.
Høy elbil-tetthet forutsetter en ordning som automatisk sikrer elbiler ladetid når og der de trenger det. Et slikt system kan faktisk lages, ifølge forsker.
Men det skal det snart bli slutt på for snart har vi solceller i taket og nano i veggen.
Framtidas skip vil bli lettere, ha høyere virkningsgrad og gi lavere utslipp. Og ikke minst: De vil skape sin egen fremdrift ved hjelp av bølgeenergi og magneter.
Norsk vannkraft kan gjøre Norge til Europas «grønne batteri». Ikke ved å bygge nye kraftverk, men ved å videreutvikle de vi har.
De utallige forgreiningene i bronkiene gjør jakten på svulster i lungene til et sjansespill. Men nå får lungelegene sitt eget “GPS-system”.
Nytt beslutningsverktøy hjelper Statens vegvesen med å ta valget. Det er godt nytt i et land hvor hver tredje vei er skredutsatt.
Hurtigrute-turistene kan få et mer behagelig i opphold i lavvoen når de kommer innom neste sommer.
Ved hjelp av 3D-teknologi kan du selv ta turen under vann og svømme rundt med laks.
Hybride biler har blitt en suksess. Nå kommer skipsindustrien etter med den samme miljøvennlige teknologien.
Tre internasjonale panel har evaluert 64 norske teknologimiljøer. To fagmiljøer får betegnelsen verdensledende: SIMLab og Marine konstruksjoner ved NTNU.
For deg og meg kan dette se fælt ut, men Petter Northugs kollisjon er faktisk perfekt. Materialene i bilen og autovernet oppfører seg akkurat slik de skal for å beskytte livet til passasjerene inni bilen.
NTNU-forskere går i dybden for å undersøke havbunnen og mulighetene for å hente opp edle metaller på som ligger på flere tusen meters dyp.
Se for deg at hjernen din ble blanket ut og du skulle lære alt på nytt igjen. Hvordan ville det gå for seg?
Et norsk 3D-kamera kan bli det første i verden som kan filme i alle retninger.
De batteridrevne fergene er her. Snart kan de lades uten kabeltilkobling.
Hoftebeskytteren ” HiP” fikk nylig Merket for god design. Nyvinningen er utviklet av forskere og industridesignere i SINTEF i samarbeid med tekstilbedriften Protex i Ålen.
Skal man støpe få enheter eller drive prøvestøping, kan 3D-printede støpeformer i plast være tingen.
Et dynamisk posisjoneringssystem, som er kåret til en av Norges største ingeniørbragder, så dagens lys ved NTNU på 70-tallet. Nå får forskningsfartøyet Gunnerus en flunkende ny versjon av posisjoneringssystemet.