Bioteknologi

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Oppdaget ny behandling mot lungebetennelse

Et enzym som cellene våre bruker til å reparere skader på eget DNA, kan være nøkkelen til en ny type behandling mot betennelser. Funnet ble nylig publisert i det anerkjente tidsskriftet Science.

Er mammuten virkelig utdødd?

Bør vi bringe utdødde dyrearter tilbake igjen? Ny teknologi kan gi muligheter ingen så for seg for få ti-år siden. Men svaret er ikke selvsagt.

Driver brenselcelle med bakterier

I Trondheim har forskere lykkes med å få bakterier til å drive en brenselcelle. «Drivstoffet» er avfallsvann – og resultatet av prosessen er rensede vanndråper og elektrisitet.

Fra flis til sprit på timer

Fram til nå har det tatt uker å lage biodrivstoff av trær. Denne sneglefarten har vært en flaskehals for bedrifter som skal tjene penger. Nå er jobben gjort på få timer.

Algesex gir ny kunnskap

Når algene blir for små til å dele seg, begynner de å ha sex. Gjennom å kontrollere algenes sexliv kan det dyrkes frem ønskede egenskaper for bruk i både mat og medisiner.

Lys framtid med alger

Algeskall er perfekt bygget for å utnytte alt sollys. Det kan gi oss effektive og billige solceller.

Genial design

Syntetiske bakterier har gjort genteknologene til verdens mest betydningsfulle og kontroversielle designere.

Med bakegjær som kreftpasienter

Ett av menneskets genetiske søskenbarn er bakegjær. Derfor kan gjæren gjøre tjeneste som forsøkskanin i kreftforskning.

Drivhus for skjelett

Kunstige hofter blir ikke fullt så kunstige, hvis forskerne lykkes med å utvikle levende beinmasse.

Cannabis til frokost

Hver kveld går millioner av mennesker sultne til sengs. Ny genteknologi som gjør giftige frø mer spiselige, kan gi verdens folk mat i magen.

Brannalarm før eldrebølgen

Forskere ringer med varselklokka: Uten nytenkning på brannsikringsfronten vil stadig flere eldre dø i boligbranner.

Alger mot cystisk fibrose

En behandling basert på alger, kan få stor betydning for pasienter med den fryktede diagnosen cystisk fibrose.

Sammen for livet

I 1984 ble Norges første prøverørsbarn født. Lovgiverne kom halsende etter. De har løpt siden.

Et molekyl mot psoriasis

Mange kroniske sykdommer oppstår fordi kroppen går til angrep på en innbilt fiende. Nå har en forskergruppe ved NTNU laget et molekyl som skal hindre immunforsvaret i å løpe fullstendig løpsk.

Stifinner i vitenskapens tekstjungel

Dagens forskere står overfor store utfordringer når de skal finne rett informasjon i den store mengden tilgjengelige vitenskaplige tekster.

Gemini.no logo

Fast fisk for marint gelatin

Norge produserer 600 000 tonn fiskeavfall i året. Mye av dette kan bli til fiskegelatin og en ny næring for landet.

Bygger ny biobank

En av Norges største og mest moderne biobanker vil stå ferdig til å ta i mot blodprøver fra deltakere i den tredje store helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag. Biobanken får nasjonale oppgaver i forbindelse med forskningsprosjektet Biohealth Norway.