Naturkatastrofer

Laste ikon
LASTER INNHOLD

– Verre med plast i elver og sjøer

Nesten all forskning om plastforurensning i vann, handler om havet. Men det største problemet er plasten som havner i ferskvann, mener NTNU-biolog.

Derfor tar klimaskeptikeren feil

Lei av folk som sier at klimakrisa ikke er reell? Her er ti av klimaforskernes bevis for at jorda blir varmere av menneskeskapte CO2-utslipp.

Skal gjøre det tryggere å ferdes i Arktis

Hvordan jobbe og ferdes trygt i utrygge strøk? Kommer du ut for en ulykke i Arktis er hjelpen langt unna. På Svalbard skal det etableres utdanning og forskning på arktisk sikkerhet.

Før fjellet går i fjorden

Åknes på Sunnmøre er verdas kanskje mest gjennomgranska fjell. Her kan du sjå korleis forskarane overvakar fjellet.

Ferdighusbransjen må endre seg

Norske hus kan ikke lenger utformes likt på Vestlandet og Østlandet. Byggeskikken må være lokal og tilpasse seg det lokale klimaet, sier forskere.

TEMA: Krigen om klimaet

Det er opplest og vedtatt at klimaet er i dramatisk endring – og at mennesket har skylda. Kan vi være så sikre på det?

Feila frå i går

Skjelvet under havbotnen i Indiahavet skaka ei heil verd. Når regionen skal byggast opp på ny, må vi ikkje gjenta gamle tabbar.

Etterlyser beredskap

Stadig sterkere stormer i Nordsjøen øker muligheten for alvorlige bølgeulykker langs kysten vår. Forskere etterlyser en beredskap.

Vannlandet 2050

Den økte nedbørsmengden i Norge framover mot 2050 vil medføre flere og større naturkatastrofer, viser rapport.