Matematikk

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Tallknusing gir serieoppsettet

Spenningen er stor når terminlista for eliteserien skal presenteres. Det få fotballentusiaster vet, er at det finnes milliarder av kamp-kombinasjoner – og at forskere er satt på jobben med å finne det optimale kampoppsettet.

En guide gjennom matematikkens verden

– For meg er matematikk et språk, sier stjerneforskeren. Nå skal han hjelpe andre til å skjønne at matematikk kan være morsomt og vakkert, bare du er villig til å åpne øynene.

Øvelse gjør mattemester

Selv om du er god i en bestemt type matematikkoppgaver, kan du ikke slurve med å øve på andre typer oppgaver. Det viser ny forskning.

Hvor fort går du på ski?

Hvor fort går du på ski sammenlignet med de andre i løypa? Du trenger ikke stoppeklokke eller app på mobiltelefonen for å finne det ut. Men du trenger å telle.

Møt matematikkens mysterier

Vakker matematikk skal fjerne prestasjonsangst. NTNU Vitenskapsmuseet presenterer utstillingen «Imaginary».

Det som teller

De fleste barn kan både like og lære matematikk. Men da må skolen tenke nytt.

– Effektiv metode for mattelæring brukes lite

En metode som gjør elevene glade i matte, brukes lite i norsk skole. – Hvis frafall i videregående skole handler om manglende motivasjon, kan metoden være en av løsningene, sier forsker.

Både fremmed og farlig?

Nå er det lettere å avgjøre om en fremmed art i Norge utgjør stor, liten eller ingen risiko.

Arkiverte genistreker

I en gammel ubåtbunker i Trondheim finnes ni hyllemeter med nobelprisvinneren Lars Onsagers private notater. Her kan ligge uoppdaget gull.